Zlínský kraj letos výrazně navýší částku na vylepšení dětských hřišť. (Ilustrační snímek).

Zlínský kraj letos výrazně navýší částku na vylepšení dětských hřišť. (Ilustrační snímek). | foto: idnes video, iDNES.cz

Zlínský kraj bojuje proti nehodám. Chce vyškolit děti a nasvítit přechody

  • 1
Zlínský kraj se řadu let po sobě drží na čelných místech v počtu dopravních nehod, a to i těch s tragickými následky. Nelichotivou statistiku mají zvrátit miliony investované do bezpečnosti provozu.

Sedmatřicetiletý motorkář se před pár dny na silnici mezi Napajedly a Topolnou stal šestou obětí dopravních nehod ve Zlínském kraji, počítáno od začátku června. Jen za prázdninové dny už jsou tři mrtví a třeba první prázdninový víkend vyjížděli policisté k téměř dvaceti nehodám.

Bilance, ze které mrazí, ale není pro Zlínský kraj nijak výjimečná. Dlouhodobě mu patří přední příčky v počtu vážných i tragických dopravních nehod.

Zmírnit to mají peníze investované do prevence, výchovy dětí nebo třeba do osvětlení přechodů pro chodce, letos jde o víc než pět milionů, které zaplatí kraj.

„Jsou tady obrovské a často zbytečné ztráty na životech, a samozřejmě také na majetku. Situace se ale dá řešit,“ uvedl krajský náměstek pro dopravu Pavel Botek.

Vylepšení dětských dopravních hřišť

Osm set tisíc dá kraj na provoz dětských dopravních hřišť, kde se školáci učí, jak se bezpečně pohybovat v provozu – jako chodci i jako cyklisté.

Školí se tady třeba čtvrťáci, kteří v rámci školních osnov skládají cyklistické zkoušky. Díky tomu už v deseti letech znají značky, umí určit přednost na křižovatkách a vědí, jak bezpečně přecházet.

Ve Valašském Meziříčí a Uherském Brodě se hřiště dočkají oprav za víc než tři miliony.

„Pokud budeme dětem od malička vštěpovat, že musí respektovat pravidla, můžeme pak doufat, že z nich vyrostou ohleduplní řidiči,“ řekl krajský radní Jan Pijáček.

Další víc než milion letos půjde na zviditelnění přechodů pro chodce – zatímco loni to bylo 165 tisíc korun. Zároveň se investuje do oprav silnic, přičemž práce nezahrnují jen výměnu povrchu, ale mění se třeba i poloměry zatáček, aby nebyly příliš prudké.

Vylepšená cesta může svádět k rychlé jízdě

Teoreticky by to mělo silnici udělat bezpečnější, jak ale ukázala praxe na nedávno opravené cestě mezi Hlukem a Uherským Ostrohem, nemusí to fungovat.

Počet nehod tady prudce narostl, protože silnice svádí k rychlé jízdě (o jedné z nehod čtěte zde).

„Jsou věci, které udělat můžeme, ale nohu z plynu musí řidič sundat sám,“ dodal Pijáček.

I podle odborníků na bezpečnost silničního provozu jednoznačně selhává lidský faktor. „Je skutečnost, že všechny organizace a složky se velmi snaží situaci na silnicích v kraji zlepšit,“ potvrdil krajský koordinátor Besipu Zdeněk Patík.

A připomněl nedávnou tragickou nehodu dvou mladých dívek, které svou riskantní jízdu vysílaly na sociální síti.

„Podobné věci se dějí často, třeba fotit selfie za volantem je poměrně běžné, tato věková skupina bere jízdu jako videohru, v níž má další životy,“ dodal.

Cyklisté-senioři často nemají přilby

Právě léto je navíc extrémně rizikovým obdobím, které se nedá srovnávat ani s první zimní námrazou. Jednak vyráží i málo zkušení řidiči, kteří v zimě auta raději nechávají doma, a roli hraje i psychologický efekt letní pohody.

Vůbec nejčastěji se ve Zlínském kraji bourá kvůli vysoké rychlosti. Je na vině všech tří prázdninových tragédií.

„Všechny se navíc staly mimo obec a je tady na místě upozornit řidiče, aby dodržovali rychlost právě i mimo obec, a připomenout chodcům, že musí být vybaveni reflexními prvky,“ poznamenala mluvčí krajské policie Lenka Javorková.

Ve skupině chodců a cyklistů nejčastěji hazardují starší lidé, kteří jsou jako řidiči ukáznění. Mimo vůz ale málo dbají na to, aby byli viditelní, a na kole nejezdí s bezpečnostní přilbou.

„Zákon ji nařizuje jen do 18 let, ale zdravý rozum přece říká, že každému by mělo jít o svou vlastní bezpečnost,“ podotkl Patík.

Stále častěji přitom senioři sedají na elektrokola, která jedou podobnou rychlostí jako babeta, na níž už je přilba povinná.

Také policie se chce víc obracet na děti. Přes prázdniny pro ně má připravené omalovánky a dopravní kvízy, které dostanou při silničních kontrolách. Skrze ně chce rozproudit rodinné debaty o bezpečnosti za volantem.

Situace není dobrá i přesto, že se meziročně počet mrtvých na silnicích v kraji snížil. Loni jich bylo 27, což je o 14 méně než v roce 2015, těžce zraněných statistiky evidují 190. Celkem v regionu loni došlo k 4 044 velkých dopravních nehod, tedy těch, u nichž musela asistovat policie.