Na každé straně dálnice jsou přitom připraveny dvě plochy, jež mají sloužit jako odpočívadla. Předepisuje to silničářská směrnice a norma pro projektování dálnic a silnic.
Podle ní by měla odpočívadla být na každých dvaceti až pětadvaceti kilometrech.
Jenomže předpis už neříká, že odpočívadla musejí být řidičům reálně přístupná. A tak už několik let řidiči projíždějí kolem nepřístupných ploch.
Ředitelství silnic a dálnic přitom už dříve avizovalo, že se snaží hledat cestu, jak odpočívadla otevřít. Plochy nabízelo k nájmu soukromým provozovatelům, ale neúspěšně.
„V letech 2015 - 2016 jsme třikrát vypsali veřejnou soutěž na odpočívku D1 Křenovice a do žádné se nikdo nepřihlásil. Doba pronájmu byla dokonce na základě výjimky ministerstva financí prodloužena z 8 na 20 let, přesto o pronájem nebyl zájem,“ reagoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
BESIP: Poslední kilometry bývají kritické
Příčinu vidí v tom, že provozovatelé musejí počítat s velkými počátečními investicemi a na úseku je zároveň momentálně nízká intenzita dopravy.
„Zájem o lokalitu bude zřejmě až v okamžiku kompletace D1,“ dodal Studecký.
Odpočívadla jsou přitom důležitá. „Pokud například člověk cestuje do Zlína a má za sebou dlouhou štreku, je výhodné, když může před cílem cesty ještě chvíli zastavit. Poslední kilometry totiž bývají kritické, řidič ztrácí pozornost a může dojít k nehodě,“ vysvětluje krajský koordinátor BESIP Zdeněk Patík.
Řidiči se proto dočkají alespoň provizorního otevření odpočívadel. Už od letošního dubna v tomto režimu funguje odpočívadlo Křenovice, kde je zajištěno osvětlení, popelnice a toalety.
Do konce letošního roku by se provizorně mělo otevřít i další u Kurovic. Zázemí zatím nebude zahrnovat benzinku, i s ní se však do budoucna počítá.