Na snímku jsou zleva designéři Tescomy Martin Koval, David Veleba, František Fiala a Ladislav Škoda. | foto: Dalibor Michalčík

Zlínský návrhář získal ocenění za plastové krájecí prkénko

  • 9
Výtvor designéra zlínské společnosti Tescoma Františka Fialy získal prestižní ocenění Red Dot Design Award za rok 2014. Pro zlínskou firmu je to už pátá cena.

I tak běžná věc, jako je plastové krájecí prkénko, může být natolik stylová a originální, že dostane designérského "Oscara". Výtvor designéra zlínské společnosti Tescoma Františka Fialy získal prestižní ocenění Red Dot Award za rok 2014.

"Větší ocenění v průmyslovém designu neexistuje. Vůbec by mě nenapadlo, že ho můžu mít," přiznal třicetiletý Fiala, který cenu převezme na slavnostním ceremoniálu 6. července v německé Essenu. Na krájecí desce Vitamino pracoval zhruba půl roku.

"Zjistil jsem, že i na obyčejném prkénku můžete udělat spoustu vylepšení," podotkl Fiala, který začal design studovat v Plzni, ale dokončil ho ve Zlíně u profesora Škarky.

"Málokdy se stane, že designové věci jsou i prakticky použitelné. Tady to jednoznačně platí," poznamenal známý kuchař Ivan Vodochodský.

Porota ocenila i zdobicí sítko a oboustranná vykrajovátka

Fiala, jenž patří mezi hlavní vítěze sledované soutěže, ovšem není jediným designérem zlínské společnosti, který letos dostane cenu.

Na ceremoniál pojedou i jeho dva kolegové, jejichž výrobky ponesou označení "Honourable Mention".

Martin Koval ho dostane za zdobicí sítko, David Veleba za oboustranná vykrajovátka.

"Těší nás, že porota dokáže ocenit výrobky, u nichž by nás to ani nenapadlo," podotkl šéfdesignér Tescomy Ladislav Škoda. "Ale vyplácí se, že máme vlastní designové studio. V tuzemských podmínkách to je výjimečné."

Expanze do Číny a dobytí Německa

Zlínská firma, která předloni oslavila dvacáté narozeniny, je pilným sběratelem ocenění Red Dot Design Award. Má jich už pět.

To první získal v roce 2010 Petr Tesák za podložku Online, loni uspěl Škoda s konvicí na čaj Teo (více zde). Ovšem tři ocenění za průmyslový design během jediného roku, to je unikátní kousek.

"Nevím, jak to budeme překonávat. Ale zkusíme to," pousmál se jednatel Tescomy Petr Chmela.

Úspěch v anketě, která má centrum v Německu a v níž se od roku 1955 každoročně zkoušejí prosadit tisíce výrobků, může firmě pomoci v expanzi na německý trh. To je cíl, na který se nyní soustředí.

"Vedle pokračující expanze do Číny chceme dobýt Německo," netají se Chmela.