Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 136 lety se narodil zakladatel impéria i moderního Zlína Tomáš Baťa

  11:35aktualizováno  11:35
Narodil se 3. dubna 1876 do rodiny zlínského ševce. O desítky let později své rodné město přeměnil na moderní velkoměsto, v němž ze své skromné obuvnické živnosti postupně vybudoval světoznámý koncern. Dnes si Zlín připomíná 136 let od narození Tomáše Bati.

Tomáš Baťa vybudoval světoznámou firmu a pozvedl celý Zlín. | foto: SOKA Zlín

Když se zlínskému ševci Antonínu Baťovi narodil syn Tomáš, bydlel tenkrát s rodinou ve Zlíně, který neměl ani tři tisíce obyvatel. Po několika letech se však přestěhovali do Uherského Hradiště, kde Tomáš i s dalšími sourozenci vyrůstal. Protože mu zemřela maminka a otec měl druhou ženu, mladší sourozenci byli nevlastní.

O ševcovské řemeslo se Tomáš zajímal a už v patnácti letech se poprvé pokusil osamostatnit coby tovaryš ve Vídni. Napoprvé ale neuspěl a vrátil se domů.

Spolu se staršími sourozenci Antonínem a Annou však disponovali dědictvím po zemřelé mamince (800 zlatých) a Tomáš ostatní přemluvil, aby se pustili do samostatného podnikání. Roku 1894 se tedy trojlístek sourozenců Baťových vrací do Zlína, kde zakládá obuvnickou živnost na nejstaršího bratra Antonína.

Dál už je "obuvnická pohádka" notoricky známá. Po počátečních potížích, kdy se malá firmička zadlužila, přichází Baťův geniální nápad na botu z plátna s koženou špičkou: baťovku.

Začíná se prodávat v letech 1896-1897 a stává se hitem. Firma ale neustrnula a její šéf Tomáš jezdí na zkušenou třeba do Ameriky, což má za výsledek první budovu továrního areálu z roku 1906.

Lék na krizi? Boty za polovic

Roku 1912 se Tomáš Baťa žení, o dva roky později se mu narodí jediný syn Tomáš. Za války firmu zachraňují vojenské zakázky, po válce ale nastává krize. Baťa ji řeší roku 1922 snížením cen bot na polovinu, což má ohromný úspěch.

O rok později se stává zlínským starostou. "Velký blahobyt amerického lidu vybudován jest především na moudrosti a pilnosti tamějšího obyvatelstva. (…) Chci dokázati, že i v naší zemi lze takové závody vybudovati," říkal při kandidatuře.

Počkáme, co to bude dělat, odkládal Baťa osudný start

A slib splnil. Druhá polovina 20. let je pro firmu Baťa velmi příznivá, rychle expanduje do jiných zemí. Ve Zlíně vyrůstají baťovské domky, vzniká Baťova škola práce, nemocnice a začíná se pracovat na stavbě železnice na Slovensko a na vodní cestě na řece Moravě.

Život obuvnického génia nečekaně skončil v červenci 1932 na letišti v Otrokovicích, kde se jeho letadlo krátce po startu zřítilo.

A vesnice, ve které se o šestapadesát lety dříve narodil - Zlín - měla v té době přes 26 tisíc obyvatel.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zřícenina hradu Lukov.
Máme otevřeno, hlásí hrad Lukov. Kvůli moru divočáků mu ubylo návštěvníků

V polovině srpna mají v pokladně hradu Lukov na Zlínsku jen polovinu peněz ze vstupného než obvykle. O tom, co stojí za náhlým odlivem návštěvníků, mají jasno...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Chybějí nám zaměstnanci, chceme Ukrajince, zní z firem

Firmy ze Zlínského kraje stále častěji shánějí zoufale chybějící pracovníky i v zahraničí. Od začátku roku požádaly přes Hospodářskou komoru o téměř 500 lidí z...  celý článek

Betonování dálničního mostu u Zástřizel.
Po Baťových dálnicích zůstaly jen mosty, práce ukončila válka

Baťova dálnice, která se začala chystat před druhou světovou válkou, měla protínat Československo z východu na západ. Zůstala z ní ale pouze torza mostů v...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.