Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchvat města mi zlikviduje firmu, zlobí se kroměřížský podnikatel

  10:03aktualizováno  10:03
Kroměřížskému podnikateli Jiřímu Ševčíkovi hrozí, že přijde o svoji prosperující firmu. Pozemky, na nichž před lety postavil výrobní halu, totiž stojí v cestě plánované trase jižního obchvatu města. Hlasy odpůrců současné trasy obchvatu ve městě zatím sílí, radnice je připravená o něm znovu jednat.
Lidem se nelíbí plánovaná trasa obchvatu Kroměříže. (Ilustrační snímek)

Lidem se nelíbí plánovaná trasa obchvatu Kroměříže. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Pozemky, na kterých Jiří Ševčík postavil halu a plánoval její rozšíření, nyní kvůli obchvatu blokuje stavební uzávěra, o níž neměl tušení. Zjistil to náhodou. "Chtěl jsem rozšířit výrobu a narazil jsem na to, že mám na pozemku stavební uzávěru," řekl MF DNES Ševčík.

"Lidí, které tato trasa omezuje, je daleko víc. Pro mě je to ale naprosto likvidační," tvrdí Ševčík. "Mohl jsem vytvořit zhruba deset dalších pracovních míst, teď ale reálně hrozí, že celou výrobu ukončím," uvažuje.

Pozemky koupil v roce 2006 a o rok později na nich postavil výrobní halu. Zaměstnává zhruba dvacítku lidí a chtěl ještě další práci nabídnout. "Firmě se dařilo, mohli jsme výrobu rozšířit," potvrdil.

Proto chtěl v roce 2009 přistavět další výrobní halu. A právě tehdy zjistil, že na svém pozemku není sám.

Někdejší vedení Kroměříže totiž rozhodlo, že právě tudy vede ideální trasa pro silnici, která má odlehčit dopravě v centru. A požádala krajské úředníky, aby trasu zanesli do takzvaných Zásad územního rozvoje Zlínského kraje. Ti městu v roce 2008 vyhověli a od té chvíle se na pozemcích nesmí stavět. "Dozvěděl jsem se to jen náhodou, neměl jsem možnost se bránit," zlobí se Ševčík.

Zúžit koridor nebo vést silnici jinudy? I to je možné

Problém řeší už dva roky. Marně. Přes pozemky, které koupil, má vést obchvat. Proti němu se teď ve městě zvedla vlna odporu a lidé se chtějí domoci přeložení trasy (o protestech obyvatel proti obchvatu čtěte zde).

Už ve čtvrtek se sejdou kroměřížští zastupitelé, aby o trase jižního obchvatu znovu jednali.

"Můžeme vytyčený koridor zúžit a tím uvolnit aspoň některé pozemky," naznačila radní Blanka Šimůnková. A dodala, že trasu nepovažuje za ideální a je ochotná jednat o jiné.

Podle plánu má silnice vést kolem Bagráku, ulicí Na Hrázi, Altýře, volnými plochami Vážanského rybníka, Loukami a plochou Újezd.

Město rozhodovalo o trase, ale dál na ni prodávalo pozemky

"Tu trasu jsem prosazoval, protože je nejkratší. Upozorňoval jsem ale na to, že by se v té lokalitě měl zastavit prodej pozemků," tvrdí kroměřížský zastupitel Jaroslav Adamík. "V době, kdy jsme o silnici rozhodovali, však ještě město pozemky stále prodávalo," dodal. Při podobných změnách musí úřad udělat připomínkové řízení. Zákon ale ukládá, aby informace vyvěsil na úřední desce.

"Majitele skutečně nikdo nekontaktuje. V měřítku kraje to ani není možné," potvrdil vedoucí odboru rozvoje města na kroměřížské radnici, Josef Koplík. "Opravdu se tak mohlo stát, že pan Ševčík o vzniku stavební uzávěry nevěděl a zjistil to, až když chtěl začít stavět," řekl.

Veřejnost se tak sice smí k plánovaným změnám vyjádřit, nejprve se jich ale musí dopátrat.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Betonování dálničního mostu u Zástřizel.
Po Baťových dálnicích zůstaly jen mosty, práce ukončila válka

Baťova dálnice, která se začala chystat před druhou světovou válkou, měla protínat Československo z východu na západ. Zůstala z ní ale pouze torza mostů v...  celý článek

Dvanáctý ročník historického festivalu Veligrad 2017 (12. srpna 2017).
VIDEO: Jiná přilba? Vyměnit! Nadšenci do Velké Moravy bazírují na detailech

Jak žili, pracovali, jedli, bydleli nebo bojovali lidé v devátém století, vědí už jen historici a archeologové. Spolek Velkomoravané ale dávnou minulost...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za externí právníky dají některá města desetitisíce, jiná i miliony

Ačkoliv radnice mají svá právní oddělení, na vybrané úkony si najímají advokátní kanceláře, které řeší hlavně složitější spory. Většina měst platí ročně „jen“...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.