Dvacítka měst a obcí ve Zlínském kraji odmítá platit vyšší příspěvky na dopravu. Ilustrační snímek

Dvacítka měst a obcí ve Zlínském kraji odmítá platit vyšší příspěvky na dopravu. Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Obce se hádají o peníze na dopravu. Kraj čelí tvrdé kritice

  • 6
Vsetín, Uherské Hradiště a další asi dvacítka obcí a měst odmítají žádost Zlínského kraje, který od nich v letech 2014 a 2015 potřebuje více peněz na autobusy a vlaky, které jezdí do obcí. Nelíbí se jim navýšení ani systém a podmínky dopravy. V krajním případě mohou přijít o některé spoje.

"Nemáme na to," prohlásil vsetínský místostarosta Petr Kořenek. Každý rok tady radnice dává na MHD částku přesahující 13 milionů korun. "Příjmy města klesají a zvýšení výdajů o další statisíce je prostě moc," vysvětlil Kořenek.

Zlínský kraj žádá od obcí peníze na dopravu každý rok. Spolu s částkou z krajského rozpočtu je pak posílá dopravním společnostem, které zajišťují autobusové a vlakové spoje.

Pokud by se částka výrazně snížila, mohlo by to znamenat, že dopravci své služby omezí a zruší některé spoje. "Věřím, že k tomu nedojde," uvedl krajský radní pro dopravu Jaroslav Kučera.

Letos dávaly obce jednotných 70 korun na občana a rok. Což u některých znamená desetitisícové, u jiných statisícové a u těch velkých i několikamilionové částky. Příští rok mají sumu zvýšit na 85 korun a v roce 2015 na 100 korun.

"Musíme respektovat zvýšené náklady dopravců," zdůvodnil Kučera. Tím myslel například inflaci, vyšší spotřebu nafty kvůli velkému množství plánovaných objízdných tras v příštím roce i zvýšené poplatky na železnici.

Obce nemají povinnost platit

Ani v Huslenkách takové argumenty neprošly.

"Nezohledňují se regionální potřeby. Třeba autobusy nám tady nenavazují na železniční spoje," popsal starosta Oldřich Surala.

A upozornil, že cestující nejsou spokojení s novými autobusy a například právě v Huslenkách zastavují ve stejný čas zbytečně i dva spoje.

O problémech mluví dokonce také zástupci obcí, které zvýšení příspěvku nakonec schválily. Nelíbí se jim, že dopravu tady už roky zajišťují stejné firmy, aniž by musely soutěžit, a nabízet tak lepší podmínky.

"Což znamená, že není žádný tlak na efektivitu ani modernizaci," upozornil starosta Želechovic Michal Špendlík.

Pravdou také je, že obce nemají žádnou povinnost příspěvek platit.

"Je to jen naše dobrá vůle a forma solidarity. To ale neznamená, že bude nekonečná," konstatoval krajský zastupitel a místostarosta Suché Loze Petr Gazdík.

Jeho obec příspěvek schválila. Ale stejně jako desítky dalších odmítla vyšší částku na rok 2015 a žádá po kraji také konkrétní doklad, na co se peníze použily.

Veškeré krytí ztráty dopravních podniků by mělo ležet na bedrech krajů. Proto třeba v Ústeckém kraji obce žádný příspěvek neplatí. Stejné je to až na pár výjimek i na Pardubicku nebo Karlovarsku, kde letos šlo o 350 milionů korun.

Zlínský kraj letos vyčlenil pro autobusovou dopravu 320 milionů. Pokud se podaří přesvědčit i zbývajících dvacet rebelujících obcí, dostane od nich dalších osm milionů, a v příštím roce dokonce 16 milionů korun.

"Věřím, že se to podaří a obslužnost bude zachována," dodal Kučera.