Cyklostezka mezi Zlínem a Otrokovicemi. | foto: Město Zlín

V kraji vzniknou nové cyklostezky, povedou centrem Zlína i na Slovensko

  • 7
Zlín letos plánuje postavit cyklostezku podél třídy Tomáše Bati, vybuduje také další část stezky, která má propojit Zlín a Vizovice. Ve Vsetíně se letos budou věnovat především projektování nových cest pro cyklisty, podobné to bude i v Kroměříži.

V krajském Zlíně sice v posledních letech přibylo 7 kilometrů nových stezek a na kole se odtud pohodlně dostanete třeba do Otrokovic nebo na Lukov, přesto se město za cyklistický ráj zatím označit nedá.

Mapa cyklostezek ve Zlíně.

„Stávající síť stezek je nedostatečná, řada úseků na sebe nenavazuje. Nejhorší situace je v centru, které je pro cyklisty obtížně dostupné,“ připustil zlínský cyklokoordinátor Martin Habuda.

Problém vidí hlavně v tom, že kvůli intenzivnímu automobilovému provozu je skoro nemožné využít k jízdě na kole silnice.

Zlín rozšíří cyklostezku podél třídy T. Bati

Letos chce Zlín rozšířit takzvanou městskou obslužnou cyklostezku podél třídy T. Bati. Do konce roku by měl být hotový úsek z centra směrem na Vizovice od Městského divadla po prodejnu Lidlu na Podvesné XVII.

Brumovský a trnčínský hrad spojí cyklostezka

Další důležitý krok se letos chystá v cyklistickému propojení Zlínského kraje se Slovenskem. Pomoci tomu má cyklostezka Bečva – Vlára – Váh (zkráceně Bevlava), která povede z Ústí u Vsetína do Nemšovej v Trenčínském kraji.

Některé úseky už jsou hotové, jiné se budou stavět právě letos. „Pokud vše půjde podle plánu, měli bychom letos propojit Brumov a Valašské Klobouky. Připravujeme trasu směrem k hranici se Slovenskem, kde řešíme výkupy pozemků,“ shrnul starosta Brumova-Bylnice Zdenek Blanař.

Ve stavbě stezek se bude pokračovat i na slovenské straně, a v brzké době by tak cyklisté mohli absolvovat symbolickou cestu mezi dvěma hrady – brumovským a trenčínským.

Cyklostezka Bevlava pak může do budoucna posloužit jako napojení na Vizovice i Zlín. „Mikroregion Vizovicko se zabývá pokračováním stezky přes Bratřejov, Pozděchov a Prlov a jejím napojením na cyklostezku Bevlava,“ řekla starostka Vizovic Silvie Dolanská.

Ze Zlínského kraje povedou na Slovensko i další spojnice. Cyklotrasa vzniká mezi Šanovem a Hornou Sučou. Zbývá dokončit zhruba tříkilometrový úsek, který vede lesem. Hotový by měl být letos na jaře.

V přípravě je také regionální cyklotrasa spojující Kunovice s Drslavicemi, která by měla pokračovat až do Luhačovic. Právě Drslavice by se měly stát důležitým bodem i pro propojení Uherského Hradiště s Uherským Brodem, který tímto směrem také plánuje cyklostezku. „My jsme naši část dovedli až na hranici katastru a netrpělivě čekáme na luhačovickou stranu. Dosavadní stezka tím směrem je totiž zatím bohužel málo využívaná,“ poznamenal starosta Brodu Patrik Kunčar.

Kilometr a půl dlouhý úsek vyjde na 20 milionů a jeho součástí budou například i bezbariérové úpravy na křižovatkách či nová podélná parkovací stání.

„Tato část umožní bezpečný přístup cyklistů do centrální části města,“ slibuje si od nového úseku radní pro dopravu Josef Novák.

Během roku by měl vzniknout i důležitý úsek Příluky – Lužkovice – Klečůvka, který je součástí zamýšleného propojení Zlína a Vizovic. Bude se jednat o smíšenou stezku pro chodce a cyklisty.

„Umožní bezpečnou jízdu mimo silně zatížené komunikace a mimo lokalitu průmyslové zóny Příluky,“ upřesnil Novák.

Cena se odhaduje na 45 milionů a stejně jako ostatní stezky by měla být hrazena z evropských dotací.

Budovat se bude letos i cyklostezka mezi zastávkou Zahradnická a ulicí Topolová na Letné. Jde o úsek dlouhý přibližně čtvrt kilometru. Stavba zahrnuje i úpravy vedoucí k „zaslepení“ ulice Zahradnická u zastávky MHD. Náklady dosáhnou 2,4 milionu korun, město usiluje o státní dotaci.

Zlín letos projekčně připraví i úsek Čepkov – Cigánov vedoucí podél Dřevnice, propojení náměstí Míru s Cigánovem i s baťovským továrním areálem či stezku z náměstí Práce ke sportovní hale. Tyto úseky se však reálně vybudují až v následujících letech.

Vsetín chce vykoupit pozemky

Bez nových úseků se letos budou muset obejít ve Vsetíně. Cyklisté tam využívají hlavně stezku Bečva, situaci tu zlepšil i nový úsek trasy do Jasenic.

„V případě, že se podaří vykoupit všechny potřebné pozemky, bude letos vytvořena projektová dokumentace cyklostezky v Rokytnici v úseku od odbočky na Janišov po hranici katastrálního území s Lhotou u Vsetína,“ naznačila mluvčí zdejší radnice Adéla Kousalová.

Také v Kroměříži se letos chtějí věnovat hlavně plánování. Vzniknout by měl takzvaný cyklogenerel, který bude řešit, kde by měly být vyhrazené stezky.

„Dokument by měl utnout nekonečné diskuse o tom, zda na té které ulici cyklostezka zřízena být má, anebo ne,“ uvedla Jaroslava Sílešová z kroměřížské radnice.

Město navíc připraví dokumentaci k plánované cyklostezce do Postoupek. Tento úsek se stane součástí Moravské trasy, po níž by se měli lidé na kole pohodlně dostat až do Olomouce.

Generelem cyklistické dopravy se řídí i v Uherském Hradišti. Letos zde chtějí začít s plánovanou cyklotrasou Mojmír. Jedná se o propojení železničního mostu přes řeku Moravu s podjezdem pod železniční tratí v ulici J. E. Purkyně.

„Tento projekt spojuje několik opatření podporujících cyklistickou dopravu. Například stezku pro cyklisty vedenou po hrázi řeky Moravy nebo lipovou alejí podél mateřské školy, cyklistickou ulici Za Alejí i vyhrazený jízdní pruh v ulici J. E. Purkyně,“ řekl mluvčí uherskohradišťské radnice Jan Pášma.