Novou točnu Zlín-Antonínova začnou trolejbusy naplno využívat na podzim.

Novou točnu Zlín-Antonínova začnou trolejbusy naplno využívat na podzim. | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Ve Zlíně končí sláva točny pod halou, trolejbusy začnou využívat novou

  • 8
Po čtrnácti letech se ve Zlíně prodlouží síť městské hromadné dopravy. Skoro půl kilometru trolejí vede na nově vybudovanou točnu Zlín-Antonínova, která od podzimu nahradí točnu u sportovní haly. Cestující to budou mít blíž na polikliniku i do Baťova areálu.

Na třídě Tomáše Bati pod poliklinikou cvakla podle pokynu dálkového ovládání na trolejovém vedení výhybka. Trolejbus pomalu odbočil doleva, kam ještě nikdy hromadná doprava nejezdila. Projel novou točnou Zlín-Antonínova a vrátil se zpět na hlavní trasu.

„Zkouška dopadla dobře,“ hlásil spokojeně vedoucí investičního a elektrotechnického úseku Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Petr Tkáč.

Pokroková firma Baťa

Trolejbus na zlínském náměstí Práce pod Velkým kinem

V elektřině viděla firma Baťa budoucnost, proto ve Zlíně zavedla za druhé světové války trolejbusy. Více o jejich zlínské historii čtěte zde.

Sice to byla „jen“ služební jízda, ale trolejové vedení zůstává už pod proudem. A jasně tak naznačuje, že dny staré točny pod sportovní halou, která byla v permanenci desítky let, jsou pomalu sečteny.

Sice nezanikne hned a úplně, nicméně časy, kdy sem jezdily tisíce lidí, jsou nenávratně pryč.

„Když se nehraje sportovní utkání v hale nebo na zimním stadionu, cestujících sem jezdí málo,“ přiznal mluvčí dopravní společnosti Vojtěch Cekota.

Naproti tomu kolem nové točny je několik cílů, za kterými lidé míří ve velkém počtu. Na jedné straně třídy Tomáše Bati má sídlo úřad práce, poliklinika, jsou tam vysokoškolské koleje i střední škola. Na druhé se zase rozkládá baťovský areál s poštou nebo sídlem krajského úřadu.

„Chceme tyto instituce cestujícím přiblížit,“ naznačil ředitel dopravního podniku Josef Kocháň.

Jezdit sem budou linky 11 a 12, později i 13

Jedná se o první prodloužení sítě hromadné dopravy ve Zlíně po čtrnácti letech. Naposledy se rozšiřovala, když se v roce 2000 postavila točna na Jižních Svazích. Teď je důvod podobný, ale dotkne se mnohem více lidí.

„Vznikla nová točna poblíž samotného centra, to je velká změna,“ zdůraznil Cekota.

Pravidelný provoz chce dopravní podnik spustit na začátku listopadu. Nejdříve totiž musí u točny vyrůst sociální zázemí pro řidiče. To se může protáhnout, neboť město ještě nevybralo dodavatele. Termín zahájení provozu by to však ohrozit nemělo.

„Dopravní podnik je připraven po získání povolení instalovat dočasné sociální zařízení v mobilní buňce,“ ujistil Cekota.

Na nové točně, jejíž výstavba stála jedenáct milionů korun, budou zpočátku končit trolejbusy na linkách 11 z Příluk a Lužkovic a 12 ze Želechovic. Pak může přibýt linka 13 z Lesní čtvrti.

Vedení dopravního podniku očekává, že je cestující využijí především k přepravě v centru města s tím, že cíl mnoha z nich bude právě na novém obratišti.

„Myslím, že je to dobrý nápad. Nevzpomínám si, kdy jsem naposledy jel pod sportovní halu, možná jen někdy na hokej,“ reagoval Petr Kolomazník ze Zlína.

Pod sportovní halou vzniknou nová parkovací místa

Na starou točnu budou nadále jezdit autobusy ze Štípy, Velíkové a Kostelce. Její prostor se ale zmenší.

„Chceme lokalitu pod sportovní halou zútulnit a rozšířit tam parkoviště,“ uvedl náměstek primátora Jiří Kadeřábek.

Na místě parkoviště a točny hodlala v minulosti developerská firma ECM postavit obchodní centrum Kaskáda. Když začala krachovat, město od ní lukrativní pozemky koupilo zpátky za 80 milionů korun. Teď hledá řešení, jak je smysluplně využít (více zde).

„V územním plánu zůstávají jako plochy pro výstavbu. Mohlo by tam stát obchodní centrum, těch je ale už ve Zlíně dost. V úvahu přichází rovněž další sportoviště nebo byty. Rozhodnuto ovšem zatím není,“ poznamenal Kadeřábek.