Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kámen, dřevo, sklo. Na Pustevnách vzniká nová stanice lanovky s restaurací

  16:56aktualizováno  16:56
Beskydské horské středisko na Pustevnách v červnu zprovozní moderní stavbu z kamene, dřeva a skla. Připravuje se i přestavba sedačkové lanové dráhy na kabinkovou.

Vizualizace nové horní stanice lanovky z Trojanovic na Pustevny. | foto: Kamil Mrva Architects, s. r. o.

Každý rok se s ní do oblíbeného areálu v Beskydech sveze 200 tisíc turistů. A za pár týdnů bude mít sedačková lanovka na Pustevny novou horní stanici. „Stavební práce se blíží do finiše, v červnu bychom chtěli stanici otevřít veřejnosti,“ naznačil provozovatel lanové dráhy Petr Chrostek.

Fotogalerie

Po výstupu z lanovky se lidé do moderní stavby dostanou po schodech. Součástí budovy budou pokladny, obchod se suvenýry, půjčovna lyžařského vybavení a koloběžek i toalety.

V nejvyšším patře pak bude restaurace. Díky proskleným stěnám nabídne hostům panoramatický výhled na Beskydy.

„Chtěli jsme, aby lidé byli při její návštěvě propojeni s okolní přírodou. Právě za ní většina z nich na Pustevny jezdí,“ vysvětlil Jiří Novotný, starosta obce Trojanovice, která je spolumajitelem lanové dráhy.

Stavba na Pustevny zapadne, pochválil ji architekt Bergmann

Moderní budovu z kamene, skla a dřeva navrhl kopřivnický architekt Kamil Mrva. A přestože stanice vyrůstá na dohled od známých Jurkovičových dřevěných staveb, z urbanistického hlediska by na Pustevny měla zapadnout.

„Stavba nepůsobí nijak rušivě, je navržena velmi utilitárně, jednoduše. Stačí se podívat do francouzských nebo italských Alp, kde jsou podobně řešené stanice lanovek běžné a na jejich vzhledu se podepisují nejlepší architekti,“ ocenil zlínský architekt Ivan Bergmann.

Budova nahradí původní výstupní stanici lanovky z 30. let minulého století, která byla několikrát přestavována. Kromě zázemí pro obsluhu lanovky a zasněžování fungovala v zastaralé stavbě také půjčovna pro lyžaře, malý bufet a kapacitně nedostačující toalety. Dělníci ji zbourali loni na jaře.

„Pustevny představují pro turisty silný magnet. Skutečnost, že se do areálu investuje, může přinést ještě vyšší návštěvnost a zvýšit tržby hotelů, restaurací a stánků,“ uvedl Zdeněk Urbanovský z Centrály cestovního ruchu Východní Moravy.

Na opravu lanovky shání obec dotace

V příštích letech se navíc chystá také zásadní proměna lanovky. V provozu je od roku 1939 – jde tak zřejmě o nejstarší lanovou dráhu pro přepravu osob na celém světě. Její poslední výraznější rekonstrukce se však datuje do 80. let.

„Lanovka je na hranici své životnosti,“ poukázal Novotný.

V plánu je proto přeměna dráhy na kabinkovou. Její majitelé nechávají zpracovat projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí a stavební povolení.

„Chtěli bychom je získat ještě letos,“ potvrdil Novotný.

Kdy se ale skutečně začne stavět, není vůbec jisté. Přeměna lanovky totiž přijde odhadem na 150 milionů korun. Tak velkou investici však Trojanovice nejsou schopny z vlastního rozpočtu financovat.

„Budeme hledat dotační zdroje. Obrátíme se na Státní fond dopravní infrastruktury, komunikujeme s oběma kraji. Vidím to ale optimisticky,“ naznačil starosta.

Pustevny a celý hřeben čekají další změny

Změn, které Pustevny a celý hřeben Radhoště v následujících letech čekají, má být ještě mnohem více. Pracuje se na obnově vyhořelého Libušína (více zde), chystá se vydláždění plochy u sochy Radegasta (více zde), sjednocení vizuálního stylu stánkového prodeje, vykácení náletových dřevin nebo zlepšení dopravy.

Obce a města z okolí horského střediska teď se Zlínským a Moravskoslezským krajem připravují memorandum, ve kterém se zavážou ke vzájemné spolupráci na rozvoji radhošťského hřebene.

Jeden z prvních konkrétních kroků má představovat změna parkovacího systému na záchytném parkovišti u přístupové cesty na Pustevny. Jeho provozování převzala nedávno obec Prostřední Bečva.

„Do prázdnin počítáme na parkovišti s instalací automatického systému na výběr parkovného. Cena za celodenní odstavení auta zůstane na 80 korunách,“ popsal tamní starosta Radim Gálik.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.