Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

Zlínský kraj chystá novou kartu, zaplatíte s ní v MHD, autobuse i vlaku

  • 6
Zlínský kraj zavede čipovou kartu, kterou budou cestující moci platit ve všech typech veřejné dopravy. Přesah bude mít i do Moravskoslezského kraje. Fungovat začne až v roce 2018. Zlínský kraj už předběhli místní dopravci, kteří si karty vzájemně uznávají, proto jsou ke snaze kraje zdrženliví.

Přestoupit z linkového autobusu na vlak či do trolejbusu městské hromadné dopravy, aniž by člověk musel hledat peníze a kupovat si lístky.

Hejtmanství plánuje zavedení jednotné bezkontaktní platební karty, která by od roku 2018 platila ve všech typech veřejné dopravy: linkové autobusové i městské hromadné. Otazník zatím visí nad vlakovou, ale i s ní se počítá.

„Cestování bude jednodušší, komfortnější i rychlejší,“ shrnul krajský radní Jaroslav Kučera, který má na starosti dopravu.

Zlínský kraj o zavedení čipové karty, na niž si cestující nahrají určitý obnos, z něhož si čtečky ve vozech odečtou jízdné, uvažuje několik let. Mohla platit už dříve.

Mělo jít o národní kartu, kterou by lidé používali po celé republice (více zde). Kraj se ale nedočkal od státu potřebného zadání, takže ze záměru sešlo.

Požadavek na kartu bude v soutěži na nové dopravce

V jiných krajích už systém funguje. Od roku 2011 je částečně v provozu například v Moravskoslezském, s nímž Zlínský kraj spolupracuje. Teď je ale i ve zlínském regionu konečně výhled reálnější.

„Chceme projekt rozjet od začátku roku 2018, kdy začnou v kraji jezdit dopravci, kteří vzejdou z veřejné soutěže. V podmínkách soutěže bude, že musí kartu respektovat. Bude to přelomová záležitost,“ nepochybuje Kučera.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Půjde tedy hned o dvojitou revoluci. Po kraji jezdí na mnoho let dopředu nasmlouvaní dopravci, kteří si účtují stále vyšší ztráty.

Výběrové řízení, které kraj vypíše na konci letošního roku nebo na začátku příštího, by mohlo přinést úspory a možná i snížení jízdného. To by se kvůli zavedení čipové karty minimálně nemělo zvyšovat. Vstupní náklady v řádech několika milionů korun si vezme na triko kraj.

Plusem je také fakt, že karta bude platit také v Moravskoslezském kraji a ve hře je dohoda s Olomouckým krajem, i když zatím ne příliš reálná.

„Výrazně se zvýší atraktivita veřejné dopravy,“ myslí si jednatelka organizace Koordinátor veřejné dopravy ve Zlínském kraji Věra Fuksová.

Autobusoví dopravci už kraj dávno předběhli

Dopravci ve Zlínském kraji vydávají své vlastní karty, které platí na všech linkách. A řada z nich si je dávno vzájemně uznává. Už nyní tak stejnou kartu můžete použít v autobusech ČSAD Uherské Hradiště, ČSAD Vsetín, Housa Car, Krodos Bus a TS Kroměříž.

Zavedení nových, jež by fungovaly zcela plošně, by přesto zřejmě znamenalo jejich výměnu. I proto dopravci ze snah kraje dvakrát nejásají, vyloženě proti však nejsou.

„Nebráníme se tomu,“ reagoval smířlivě ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář. „V současné době máme vydaných 40 tisíc aktivních karet. Musíme počkat, zda si je kraj převezme, nebo se budou vyměňovat,“ doplnil.

„Jde o to, jestli by se rozšířil stávající systém, nebo by se zavedl nový. Bude záležet na technických parametrech,“ podotkl zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus.

„Myslím si, že platební karta na všechny druhy dopravy velký význam nemá,“ dodal Kallus.

Pokud však budou chtít dopravci ve veřejné soutěži uspět, nezbude jim, než se přizpůsobit. „Prosadit projekt může být těžké. Dopravci mají své systémy, které budeme muset utlumit a zavést nové. Dotáhneme to ale do konce,“ potvrdil Kučera.

Zapojí se do projektu i vlakoví dopravci?

Otázka je, zda budou do systému zahrnuty regionální vlakové spoje, které dnes provozují České dráhy. Zlínský kraj s nimi zatím nejednal, ale chystá se na to.

„České dráhy se jednání nebrání, neboť i v jiných krajích fungují v rámci integrovaných systémů. Jde o nastavení podmínek pro všechny dopravce,“ naznačila regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

„Byla bych ráda, kdyby se používání karet rozšířilo i na vlaky. Často jezdím vlakem do Prahy a do Ostravy,“ řekla Petra Kozmíková ze Zlína.

Dopravní podniky by však novinka minout neměla.

„Systém může přinést cestujícím přidanou hodnotu. Uvidíme, s jakým řešením kraj přijde,“ naznačil ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.

V Moravskoslezském kraji kartu využívá osm dopravců, její zavedení vyšlo na dvacet milionů korun.

„Systém je v současné době těsně před úplným dokončením. Zbývá zprovoznit možnost placení u ostravského dopravního podniku, Českých drah a ČSAD Karviná. To se stane během letošního roku,“ upřesnila mluvčí Moravskoslezského kraje Petra Špornová.