Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

Řidiči autobusů scházejí, nízké platy se mají od příštího roku zlepšit

  • 4
Profese autobusového řidiče není atraktivní hlavně pro mladé lidi. Je špatně placená, náročná a zodpovědná. Od příštího roku by se ale měly mzdy šoférům zvednout.

V ČSAD Uherské Hradiště pracuje 150 řidičů autobusů. A jsou natolik vytížení, že si během roku nestíhají vybírat dovolenou. Nemá je totiž kdo nahradit.

„Dovolenou si zatím nevybrali. Uvidíme, jak to bude dál,“ řekl zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus.

„Potřebovali bychom deset řidičů, aby se situace zlepšila. Ti však na trhu práce nejsou,“ posteskl si.

Podobně jsou na tom i další autodopravci, přestože nepřetržitě řidiče lákají do svých řad.

„Nemáme přísun nových lidí takový, jaký bychom si představovali. Není to sice tak kritické, že bychom nestíhali plnit požadavky, ale problém to je,“ přiblížil Oldřich Holubář, ředitel ČSAD Vsetín. Tam pracuje 390 šoférů a potřebovali by ještě dalších dvanáct.

Platy se mají zvýšit i více než o třetinu

Potíž je však v tom, že profese řidiče autobusu v současné době není atraktivní. Důvodů je víc. K těm hlavním patří poměrně nízké mzdy, jen něco málo nad 20 tisíc korun hrubého měsíčně.

Od příštího roku by se to ale mělo změnit. Podle nařízení vlády se má šoférům autobusů zvednout základní sazba za odpracovanou hodinu i za čekání a přibudou příplatky (více zde).

„Nárůst měsíční mzdy může být až o 35 procent, což už je slušné,“ odhadl Holubář.

Klíčové však bude, jestli budou mít autodopravci řidiče z čeho zaplatit. Hospodářskou ztrátu jim totiž sanuje kraj, do jehož příspěvku by se navýšení platů promítlo.

„Budeme to muset řešit při tvorbě rozpočtu na příští rok. Pokud to nařizuje zákonná úprava, bude třeba prostředky najít. Je to ale zatím příliš čerstvé,“ nastínil náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu Pavel Botek, který po volbách nastoupil do funkce teprve minulý týden.

Kraj aktuálně vyhodnocuje výběrové řízení na autodopravce, kteří tak zatím nevědí, jakou porci kilometrů budou zajišťovat (o výběrovém řízení čtěte zde).

„Aby však bylo povolání řidiče opět přitažlivé, je třeba to podpořit lepšími penězi. Jinak může dojít i k redukci spojů. Problém bývá hlavně v ranních a odpoledních špičkách, kdy autobusy vozí nejvíce lidí,“ upozornil Kallus.

Náročnou práci benefity nevyváží

Atraktivita povolání je nízká i kvůli velké zodpovědnosti a velké časové náročnosti. Řidiči bývají v práci někdy až přes deset hodin denně, v tom je započítáno i čekání, a měsíčně mají spoustu špatně zaplacených přesčasů.

Autodopravci se na druhou stranu snaží novým zájemcům vyjít vstříc tak, že jim zaplatí řidičský i profesní průkaz, což stojí 50 tisíc korun. Za to jim musí nový zaměstnanec podepsat pracovní smlouvu na dobu určitou, například na tři roky.

„To ale není moc úspěšné. Nedávno jsme zacvičovali řidiče, který pak odešel na nemocenskou a víckrát už jsme ho neviděli,“ popsal Kallus.

Zaměstnavatelé nabízejí také bonusy jako třeba zlevněné jízdné pro rodinné příslušníky řidičů. Platívají rovněž z velké části lázeňské pobyty pro šoféry.