Petr Plášek je podle žalobce odpovědný za smrt čtyř dívek při závodu rally v...

Petr Plášek je podle žalobce odpovědný za smrt čtyř dívek při závodu rally v Lopeníku. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Trest za tragickou rallye padne v květnu. Zbývá zodpovědět řadu otázek

  • 72
Až v květnu zřejmě padne verdikt o tom, kdo zavinil smrt čtyř dívek při předloňské rallye v Lopeníku. Po dosavadním třídenním soudním projednávání zůstává spousta nejasností, k hlasům o podceněném zajištění závodu ze strany organizátorů se přidal i starosta obce.

Během třídenního soudního líčení v Uherském Hradišti vyvstala řada otázek, na které nikdo nemá jednoznačnou odpověď. MF DNES vybrala tři nejzásadnější.

1. Kdo je zodpovědný za tragickou nehodu?

Ze smrti dívek je obžalovaný dvaadvacetiletý traťový komisař. Před soudem nestojí ani jezdec, ani organizátor. Proč? Dospěli k tomu policejní vyšetřovatelé i státní zástupce. Ani potvrzující rozsudek ale neznamená, že veškerá zodpovědnost leží jen na traťových komisařích.

Soud kvůli rallye v Lopeníku

Starosta Lopeníku Antonín Dulínek má na závody názor jasný. "Na vině je pořadatel a řidič. Tyto závody byly totálně podceněné," prohlásil ve čtvrtek.

Faktem je, že rallye se neřídí obecnými zákony. Má vlastní. Soudní líčení pouze upozornilo na to, že tato pravidla jsou málo propracovaná. A tudíž i zodpovědnost není vymezená.

"Vůz může řídit prakticky kdokoliv, kdo má mezinárodní licenci," potvrdil Vladimír Barvík, majitel auta, které na Lopeníku bouralo.

Žádný předpis neříká, kolik má mít řidič najeto kilometrů ve stejném typu auta, nezkoumá, jestli boural či kolik závodů už odjel.

Otázkou také je, jaký vztah má organizátor s traťovým komisařem. Pokud mu vyplácí odměnu, mělo by jít o druh pracovního poměru. V tom případě by jako zaměstnavatel měl spoluzodpovídat za pochybení podřízeného.

Spoluvina může ležet i na samotných dívkách. Byly na školení a měly vědět, kam nesmí, byť se pořadatelkami nestaly. "U domu se mi to nezdálo moc bezpečné," přiznala sestra dvou zemřelých Lenka Dulínková, která stála jen pár metrů dál od trati.

2. Byla správně označená nebezpečná zóna?

U soudu často padaly pojmy divácká zóna, nebezpečná místa, zákazová značka. Což jsou informace, které by diváci měli znát.

Na Lopeníku, aspoň podle svědeckých výpovědí, ale neměli místní lidé o pojmech moc jasno. Podle starosty si někteří mysleli, že červenobílá páska vymezuje zakázaný prostor.

Jiní vypovídali, že ani místo nehody nebylo označené. "Žádná zákazová cedule u domu nebyla," řekl otec obžalovaného Vlastimil Plášek.

"Navíc, před dům dávali pořadatelé letáky až těsně po havárii," dodal otec dvou zemřelých dívek Tomáš Dulínek.

Podle bezpečnostního desatera svazu rallye ale stála skupinka dívek za horizontem, tedy tam, kde diváci v žádném případě nesmí být. Jestli však mají být zákazovou značkou vyznačena všechna nebezpečná místa, nebo jen některá, to není zřejmé.

Pokyny automobilového svazu také nenařizují pořadateli, jak má informování obyvatel obcí vypadat. Na Lopeníku, kde žije 180 starousedlíků většinou staršího věku, stačily letáky do schránky nebo pod rohožku.

"Nebylo z toho jasné, kam můžu jít a kam ne," vysvětlila u soudu obyvatelka Marie Pomajbíková.

3. Jaký význam a váhu vůbec má školení pořadatelů?

Během soudního líčení se tato zdánlivá samozřejmost ukázala jako fatální. Plášek si vestu traťového komisaře oblékl po čtyřicetiminutovém školení. Svaz rallye sice nabízí pokyny nebo instruktážní videa, ale jestli je školitel využije, to je jen na něm.

"Základem je přečíst bezpečnostní desatero, jiný manuál na školení neexistuje," potvrdil vedoucí rychlostní zkoušky Josef Nášel.

Pořadatelé se nemuseli zájemců o roli traťového komisaře ptát, jestli už to někdy dělali, zda chodí na rallye nebo jestli pochopili, jak vypadá zakázaný prostor.

Přitom jde o výběr lidí, kteří mají v rukou zdraví a životy. Jenže ani oni nemají prakticky žádnou pravomoc jak divákům v stání na nebezpečných místech zabránit.

10. listopadu 2012