Rizikovost regionu vyplývá z nové mapy, kterou zveřejnil Ústřední automotoklub (ÚAMK).
„Dva velmi rizikové úseky a několik dalších ve střední kategorii. Rizika jsou různá, není možné je stručně pojmenovat,“ uvedl mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.
Kde se ve Zlínském kraji nejvíc bouráVysoce rizikové úseky
Středně rizikové úseky
Zdroj: Ústřední automotoklub ČR |
Ve výčtu by nechyběly nepřehledné zatáčky, křižovatky nebo třeba zarostlé příkopy, které brání výhledu.
„Tím pádem je celý úsek nebezpečný a řidič musí být mnohem pozornější, aby jej překonal,“ vysvětlil Vomáčka.
Mapa vzniká každé tři roky a podkladem jí jsou policejní statistiky nehod. Těch se ve Zlínském kraji stalo od roku 2011 více než osm tisíc a zahynulo při nich 104 lidí.
Nepřiměřená rychlost
Názor odborníků na dopravu z ÚAMK i dalších společností, které se na vzniku mapy podílejí, je ale zásadně jiný než názor zdejších správců silnic. Ze dvou kritických úseků vidí jako skutečně nebezpečný jen jeden.
„Průjezd Buchlovskými kopci je takový evergreen. Bojujeme tam s obrovskou neukázněností řidičů,“ upozornil zlínský šéf Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.
Široká silnice svádí k vysoké rychlosti, na kterou nejčastěji doplácejí motorkáři. „Více než polovina nehod se tady stane kvůli nepřiměřené rychlosti,“ potvrdil mluvčí krajské policie Petr Jaroš.
Pod Buchlovem se bourá i přesto, že za poslední roky tady kvůli lepšímu výhledu upravili křižovatku, snížili břehy a vykáceli stromy. Přibyl i mikrokoberec, který zdrsnil vozovku a zlepšil přilnavost pneumatik.
V těchto dnech se dokončuje pravidelný bezpečnostní audit, ze kterého mají vyplynout další zlepšení.
Úzká a klikatá cesta
„Ale úsek na jedenasedmdesátce mě překvapuje,“ přemýšlí Chudárek.
Jde o necelých pět kilometrů od Uherského Ostrohu po hranice s Jihomoravským krajem.
Krajský ředitel silničářů zná silnici dobře a popisuje ji jako velmi málo vytíženou. Plány na její opravu, které byly na stole před třemi lety, narazily na odpor starostů obcí v okolí.
„Cesta byla uměle zařazená mezi silnice první třídy, podle intenzity dopravy odpovídá třídě třetí. Řidiči to nevzali na vědomí, je úzká a klikatá,“ doplnil Chudárek.
A pokud by cestu silničáři rozšířili a přeci jen by stáhla dopravu, doplatily by na to právě nejbližší obce.
Jako bezproblémový hodnotí zmíněný úsek také policie.
„Z našich statistik rozhodně nevyplývá, že by tento úsek byl nebezpečný,“ řekl Jaroš.
Z pohledu silničářů je naopak nejhorší silnice I/35 od Valašského Meziříčí po Bečvy. V nejbližších letech na ní proto opraví zásadní křižovatku u Zubří, kde přibude odbočovací pruh. Nová budou i odbočení u Stříteže a Zašové.
Další stěžejní křižovatka, jejíž rekonstrukce už začala, je na začátku Rožnova pod Radhoštěm. V rizikové mapě je silnice vyznačená jako středně nebezpečná.