Přijíždějí na den, dva i na celý týden a někteří dokonce s celou rodinou. Zlínský festival láká hosty a návštěvníky z celého světa. A krajskému městu výrazně prospívá.
Lidé více než jindy plní místní restaurace, hotely i cukrárny, utrácejí v obchodech a oživují jinak poloprázdná náměstí. Během šesti dnů totiž do Zlína dorazí více lidí, než kolik jich v něm bydlí.
"Počítáme s tím, že se s letošní návštěvností znovu dostaneme přes stotisícovou hranici," předpokládá programová ředitelka festivalu Markéta Pášmová.
Pro řadu hotelů je dětský festival akcí, která se na celoročním zisku projeví nejvíc.
"Máme zablokované všechny pokoje," potvrdil ředitel Interhotelu Moskva Robert Klívar.
S pořadateli festivalu se přitom na rezervacích domlouvá už dva týdny po skončení akce, tedy rok dopředu.
Hotel nabízí desítky pokojů a zhruba dvě stě lůžek. A k tomu jedno prezidentské apartmá. V něm je tentokrát ubytován jeden z hlavních VIP hostů festivalu s celou rodinou.
Právě v tomto hotelu navíc návštěvníci utratí další peníze i za snídaně, obědy a večeře. Přestože nemají žádné zvláštní požadavky na stravování, tržba je citelně vyšší než jindy. Dokonce i v porovnání s oblíbenou Barum Rally nebo vizovickým hudebním festivalem Masters of Rock.
"Tam máme také ubytované hosty, ale na stravování se to tolik neprojeví," vysvětlil Klívar.
Páteční návštěvnost zažívají denně
Obsazený festivalovými hosty je už třetí rok pětihvězdičkový hotel Baltaci Atrium.
"Většinou se nasnídají, odejdou a vrací se večer," zhodnotil ředitel Lukáš Žaludek. "Ve čtvrtek jsme ale pořádali firemní festivalovou akci, takže také v restauraci je tento týden znát," doplnil.
Návštěvníci bydlí nejen ve Zlíně, ale i v jeho okolí. Pravidelně se ubytovávají třeba v hotelu Tuskulum v Lukově.
Zaplněné jsou rovněž bary a restaurace. "Tradičně silná návštěvnost v páteční večery se teď rozprostřela na všechny dny v týdnu," poznamenal Pavel Bílek z restaurace Potrefená husa v centru města.
Tržba se zvedá i v pekárnách nebo cukrárnách. "Ve středu chodily celé třídy od rána do večera," pochvaloval si Petr Buček z cukrárny Dino.
Kvůli dešti je nižší zájem o letní kino
V Galerii pod Radnicí jsou také spokojení. Festivaloví hosté se u nich zastavují pravidelně a velmi rádi. "Sice si nic nekoupí, ale bereme to jako výbornou propagaci," prohlásil majitel Otto Kamenský.
Všichni provozovatelé však upozorňují, že letošní festivalové zisky budou zřejmě o něco menší než loni. Slunce se totiž ukázalo zatím jen jediný den.
Déšť a chladné počasí se podepsaly hlavně na nižší návštěvnosti venkovních akcí. Zatímco jiné roky se třeba v letním kině vystřídaly až čtyři tisíce lidí, tentokrát bude číslo mnohem menší.
Pořadatelé ale doufají, že zas tak velký propad to nebude. "Déšť většinou zažene lidi do kina," věří programová ředitelka.