Přechod přes Dlouhou ulici ve Zlíně zmizel v polovině prosince 2011

Přechod přes Dlouhou ulici ve Zlíně zmizel v polovině prosince 2011 | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Lidé ve Zlíně si přejí návrat nebezpečného přechodu, město zatím váhá

  • 9
Na zlínské zastupitelstvo se v listopadu obrátí lidé s peticí, v níž požadují obnovení "přechodu smrti" v Dlouhé ulice v centru města. Ten byl z bezpečnostních důvodů zrušen loni. Nový by mohl vzniknout opodál - se semafory.

Když radnice předloni zrušila nebezpečný přechod pro chodce ve frekventované Dlouhé ulici, naštvala tím stovky lidí. Nicméně argument odkazující na bezpečnost byl hodně silný, takže po jedné petici veřejná diskuse utichla.

Trochu stranou tehdy zůstalo, že existuje studie, která přechod v Dlouhé umožňuje. A to nad křižovatkou s ulicemi Zarámí a Kvítková. A především: se semafory.

Pro toto řešení jsou laici i někteří odborníci, souhlas přidala také policie. Rozhodnutí je na vedení města. Lidé ho chtějí postrčit k činu další peticí s pěti sty podpisy, již hodlají předložit na listopadovém městském zastupitelstvu.

"Nechceme nic zvláštního. Jenom to, co tady bylo dlouhá léta a co je běžné na každé jiné křižovatce - přechod," prohlásil spoluautor petice Rudolf Mikulík. "Pořád si myslíme, že by v centru města měli mít před auty přednost chodci," zdůraznil.

Na neznačeném přechodu v Dlouhé ulici v roce 2011 auta zranila pět lidí. Podle Mikulíka by ale stačilo, kdyby ho radnice pořádně označila světly, retardéry či dopravní značkou. Pak by nebylo třeba ho rušit.

"Navíc přes ulici i dnes přebíhají lidé, takže místo rozhodně bezpečnější není," podotkl další autor petice Jiří Vrba, který má nedaleko obchod.

Přechod omezí dopravu

Nový přechod se semafory by podle nich situaci vyřešil. S tím souhlasí také vedoucí odboru dopravy zlínské radnice Karel Říha, byť současně upozorňuje, že by to způsobilo komplikace v dopravě.

"Preferoval bych přechod i za tu cenu, že omezí dopravu a spousta řidičů to bude vnímat negativně," uvedl Říha. "Musíme ale přemýšlet v širších souvislostech."

Pěší a automobilová doprava musejí být v rovnováze. A v Dlouhé ulici se jí podle něho dosáhne právě zřízením přechodu.

Tím by se však zhoršila situace na sousedních křižovatkách, především s Vodní ulicí. V dopravních špičkách by mohla být ucpaná a řidiče by zdržovala.

"Tyto obavy jsou zčásti oprávněné. Dopravu lze koordinovat jen z jednoho směru," upozornil Říha.

Radnice je otevřená diskusi

Hlavně proto se vedení města nesnažilo přechod vrátit. Přes rok to bralo jako uzavřenou věc, ale teď je ochotno znovu jednat.

"Je pravda, že centrum města by mělo sloužit hlavně chodcům," připustil náměstek primátora Jiří Kadeřábek, který má dopravu ve své kompetenci.

Vyloučil, že by přechod byl na stejném místě. Pokud by se ale upravil dopravní režim na křižovatce s ulicemi Zarámí a Kvítková, mohl by vzniknout nad ní.

"Tuto možnost jsme zvažovali. Hlavní ale je, aby na sousedních křižovatkách nezkolabovala doprava," připomněl Kadeřábek.

"Varianta, že by přechod byl nad křižovatkou, je pro nás za splnění standardních podmínek akceptovatelná," dodal policejní mluvčí Petr Jaroš.

Na ulici Dlouhou ve Zlíně by se mohl vrátit zrušený přechod.

Na ulici Dlouhou ve Zlíně by se mohl vrátit zrušený přechod.