Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenci vzkřísili Kocůra. Po 40 letech se opět vydal na valašskou trať

  18:37aktualizováno  18:37
Místní si ji pamatují jen jako sochu u valašskomeziříčského nádraží. V sobotu se ale 113 let stará parní lokomotiva - nejstarší svého druhu u nás - dala do pohybu. Po 40 letech tak Kocůr znovu vyrazil na trať.

Historická lokomotiva 314 303 zvaná "Kocůr" na nádraží ve Valašském Meziříčí | foto: Jan Karásek, MAFRA

"První jízda byla pohodová," oddechl si spokojeně Vladimír Fabík. Právě díky jemu a dalším třem nadšencům mohla po dvou letech oprav znovu vyjet na trať.

Cestující se tak v rámci sobotního vítání jara povozili v historických vozech zapojených za jediný exemplář tohoto druhu v České republice.

Lokomotiva 314 303 zvaná

"Nejlepší byla pára, protože kouřila kolem oken," pochvalovala si po jízdě historickým skvostem šestiletá Kateřina Hrstková ze Zubří.

Lokomotiva byla vyrobená v roce 1898 pro takzvanou Severní dráhu císaře Ferdinanda. "Jezdila jen po lokálních tratích, nebo sloužila jako posunovací lokomotiva v železárnách nebo třeba v cukrovarech. Dnes má na dlouhé trati premiéru," vysvětlil Fabík.

Dřív pracoval v lokomotivním depu ve Valašském Meziříčí a stejně jako řada místních si pamatuje, jak od roku 1987 stála černá krasavice na podstavci u vlakového nádraží. Pak si lokomotivy všimli nadšenci z Nadace okřídlené kolo, která se snaží získávat peníze na opravy železničních historických vozů.

Strojvůdce Václav Jasný s historickou lokomotivou 314 303 zvanou
Vladimír Fabík před historickou lokomotivou 314 303 zvanou

Lokomotivu dala vzkřísila parta bývalých železničářů. Jedněmi z nich jsou Vladimír Fabík (vpravo) a Václav Jasný

Dva roky parta čtyř důchodců, bývalých zaměstnanců místního depa, místo domácích papučí obouvala pracovní boty a domů se vracela s rukama černýma od oleje. Museli vyměnit třeba vodní nádrže. "Všechno jsme se vždycky nejdřív snažili opravit sami, ale třeba ty nádrže byly moc zkorodované," připomněl Fabík.

Nadšenci spolu s dalšími zaměstnanci valašskomeziříčského depa udělali celou novou budku, ve které stojí strojvedoucí, opravovali kola, kotel, plechy nebo ložiska. A třeba vodní napaječe sháněli velmi těžce, až je našli v odstavené lokomotivě v Přerově.

Po téměř dvou letech dali dohromady stroj, který je na chlup stejný jako ten původní před 113 lety. Teď bude vozit cestující jako atrakce a nakonec lokomotivu čeká důstojné místo v muzeu historických vozidel, které by v budoucnu mělo vzniknout v Olomouci.

Autoři:




Hlavní zprávy

Jobs Contact
Vývojář Kentico CMS (ASP .NET) (40.000 - 60.000 Kč)

Jobs Contact
Olomoucký kraj, Zlínský kraj, Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.