"První jízda byla pohodová," oddechl si spokojeně Vladimír Fabík. Právě díky jemu a dalším třem nadšencům mohla po dvou letech oprav znovu vyjet na trať.
Cestující se tak v rámci sobotního vítání jara povozili v historických vozech zapojených za jediný exemplář tohoto druhu v České republice.
"Nejlepší byla pára, protože kouřila kolem oken," pochvalovala si po jízdě historickým skvostem šestiletá Kateřina Hrstková ze Zubří.
Lokomotiva byla vyrobená v roce 1898 pro takzvanou Severní dráhu císaře Ferdinanda. "Jezdila jen po lokálních tratích, nebo sloužila jako posunovací lokomotiva v železárnách nebo třeba v cukrovarech. Dnes má na dlouhé trati premiéru," vysvětlil Fabík.
Dřív pracoval v lokomotivním depu ve Valašském Meziříčí a stejně jako řada místních si pamatuje, jak od roku 1987 stála černá krasavice na podstavci u vlakového nádraží. Pak si lokomotivy všimli nadšenci z Nadace okřídlené kolo, která se snaží získávat peníze na opravy železničních historických vozů.
Lokomotivu dala vzkřísila parta bývalých železničářů. Jedněmi z nich jsou Vladimír Fabík (vpravo) a Václav Jasný
Dva roky parta čtyř důchodců, bývalých zaměstnanců místního depa, místo domácích papučí obouvala pracovní boty a domů se vracela s rukama černýma od oleje. Museli vyměnit třeba vodní nádrže. "Všechno jsme se vždycky nejdřív snažili opravit sami, ale třeba ty nádrže byly moc zkorodované," připomněl Fabík.
Nadšenci spolu s dalšími zaměstnanci valašskomeziříčského depa udělali celou novou budku, ve které stojí strojvedoucí, opravovali kola, kotel, plechy nebo ložiska. A třeba vodní napaječe sháněli velmi těžce, až je našli v odstavené lokomotivě v Přerově.
Po téměř dvou letech dali dohromady stroj, který je na chlup stejný jako ten původní před 113 lety. Teď bude vozit cestující jako atrakce a nakonec lokomotivu čeká důstojné místo v muzeu historických vozidel, které by v budoucnu mělo vzniknout v Olomouci.