Naganský speciál po odpojení pravého křídla

Naganský speciál po odpojení pravého křídla | foto: Letecké muzeum Kunovice

Tvrdili, že to nejde, dnes je naganský speciál bez křídla a převoz se blíží

  • 12
Výjimečný zásah se podařil nadšencům z Leteckého muzea v Kunovicích. Z letounu TU-154M, kterým letěli v roce 1998 z Nagana do vlasti hokejoví olympijští vítězové a který brzy zamíří na jihovýchod Moravy, totiž odmontovali pravý centroplán, neboli vnitřní části křídla.

Dobrovolníci, kteří speciál už rok a půl rozebírají na letišti v Praze-Kbelích, to považují za velký úspěch. „Všichni nám říkali, že to nejde, že je to nerozebíratelná součást konstrukce nebo že se bez řezání neobejdeme,“ vysvětlil Martin Hrabec, ředitel Leteckého muzea v Kunovicích. „Odpovídal jsem, že tam jsou šrouby. A když tam jsou šrouby, tak to musí jít,“ dodal.

Milovníci letadel, kteří už na záchraně letounu odpracovali tisíce hodin, si museli poradit sami. Neexistuje totiž žádná dokumentace a do vnitřní části křídla se nepouštějí ani mechanici při údržbě nebo opravách. Jediné materiály má u sebe výrobce, který je ale tají.

Centroplán je přitom vůbec nejpevnější částí letadla, protože musí vydržet opakované silné namáhání při vzletech, během letu a při přistání. Dobrovolníci tak museli na křídle nejdříve otevřít palivové nádrže.

„Odhalil se složitý systém výztuh, vzpěr a překrývajících se zubů, navzájem spojených stovkami šroubů a svorníků. Některé pojilo i lepidlo a zevnitř je pokrýval hermetický gumový povlak,“ popsal Hrabec. Po čtyřech měsících práce se křídlo podařilo od trupu oddělit.

Už na podzim by se mohli vydat na cestu

Přesun do kunovického leteckého muzea se díky tomu pomalu, ale jistě blíží. Letoun už má vyprázdněné palivové nádrže, odmontované motory i ocas a demontovaný bezpočet menších i obrovských krytů a dílů. Pro přepravu přes celou republiku je totiž nutné ho co nejvíce rozebrat.

„Doufáme, že do konce srpna demontujeme i levý centroplán. Mezitím dořešíme samotnou přepravní akci a pak už vyjedeme,“ potvrdil Hrabec.

Projekt na záchranu letounu TU-154 nazvaný Velký přelet aneb stádo slonů uchem jehly odstartovali muzejníci začátkem loňského roku. Tehdy se pustili do demontáže a naplánovali převoz po zemi z Prahy do Kunovic.

Půjde o raritní přepravu, která se v České republice zatím neuskutečnila. Ruský dopravní letoun má na výšku téměř dvanáct metrů, na délku osmačtyřicet a rozpětí křídel je kolem osmatřiceti metrů.

Pozemní přeprava, kterou zajistí odborná firma, by měla stát zhruba 400 tisíc korun. Peníze na ni se podařilo vybrat díky akci na internetovém portálu startovač.cz, kam fanoušci poslali více než 1,2 milionu korun (více zde). Projekt se stal historicky nejúspěšnější crowdfundingovou akcí, peníze poslouží na další opravy a vylepšení letounu.