Letecká romantika - západ slunce za tučkem. Nadšenci někdy pracují až do tmy.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Obě letadla tu takhle stojí už skoro deset let. Dají se ještě jednou do pohybu?
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Tupolev Tu-154 z bývalé vládní letky už osm let stojí na ploše kbelského letiště.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Čelní pohled na jedno z „tůček“. Na křídlech jsou již odmontovány sloty z náběžných hran.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
V současnosti mají letadla demontované motory a části mechanizace křídel.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Dobrovolníci, kteří na letadlech už rok pracují, popsali podvozkové gondoly motivačními nápisy. Smyvatelnými fixami, samozřejmě.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
„Dokud dýchám, doufám,“ říká latinský nápis. Naděje i víry v dobrý konec celé akce mají dobrovolníci, zformovaní kolem leteckého muzea v Kunovicích, dost.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Nápis na podvozkové gondole „naganského speciálu“ 1016 připomíná výsledky české hokejové reprezentace, které vedly ke zlatu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Detail křídla. Horní plát, připevněný desítkami šroubů, je nutné demontovat, aby se mechanici dostali k dalším šroubům...
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Pohled na levou motorovou gondolu novějšího letounu s registračním číslem 1003. Motory byly demontovány už v zimě 2014.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Hlavní podvozková noha. Tu-154M má první pár kol natáčecí, takže letadlo snáze zatáčí a podvozkové pneumatiky se „nesvlékají“ jako u starších verzí.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Pohled do pilotní kabiny. Naprostá většina přístrojů je stále na svém místě, vymontována je pouze obrazovka příďového radaru.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Detail přístrojové desky v „naganském“ letounu 1016. Ten má ještě i radarovou obrazovku.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Přístrojová deska palubního inženýra. Sledoval například ukazatele chodu motorů a další parametry.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
V kokpitu stále ještě zůstává běžné vybavení - například manuál s checklisty ...
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
... nebo kyslíkové masky pro letovou posádku.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Najít se tu dají dokonce i náhradní pásky do letového zapisovače čili černé skříňky.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Jedna z "černých" skříněk je umístěna v technickém úseku pod pilotní kabinou. Má poněkud neobvyklý tvar.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Pohled do technického úseku pod pilotní kabinou. Tu154 byly vybaveny nejen běžnou mechanikou a hydraulikou a gyroskopy k navigaci, ale také letovými počítači.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Pohled do zavazadlového prostoru. Po odstranění postranních panelů je možné dostat se ke snímačům tlaku.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Zavazadlovým prostorem se nyní dá dostat až do palivových nádrží. Na jejich dně stále zůstávají neodčerpatelné zbytky a palivo je tu výrazně cítit. V koutě je pumpa, zajišťující přečerpávání mezi jednotlivými nádržemi.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Do zavazadlového prostoru se dá dostat snadno i z kabiny cestujících - stačí odklopit poklop.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Interiér hlavní kabiny pro cestující. Několik řad sedaček je vymontováno, stejně jako podlahové desky, což odkrývá pohled na kabely (většina prý vede k motorům). Cílem demontáže podlahy kabiny je dostat se k centroplánu, aby jej bylo možné také rozmontovat.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Sedačky jsou na sebe teď poněkud nahuštěné, ale po převozu do muzea nadšenci chtějí vše vrátit do původního stavu. Interiér letadla by měl být přístupný.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Pohled do jednoho z prezidentských salonků. Pohodlné pohovky, polstrování, konferenční stůl. S popelníčkem, samozřejmě.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Přípravy k demontáži motoru Solovjov D-30KU-154
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Přípravy k demontáži motoru Solovjov D-30KU-154
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Přípravy k demontáži motoru Solovjov D-30KU-154: vypouštění zbytků paliva z rozpojeného palivového potrubí
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Demontovaný motor se zavěsil na lana skrz kryt motorové gondoly a otevřeným spodkem se pomalu spouští k zemi.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Demontovaný motor se zavěsil na lana skrz kryt motorové gondoly a otevřeným spodkem se pomalu spouští k zemi.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Motor je bezpečně na zemi.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Motor je bezpečně na zemi a gondola se nad ním zavřela.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Trojice pohonných jednotek z jednoho letadla je dole a čeká na odvoz.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Demontáž třetího motoru, který byl umístěn v trupu v ocasní části.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Velké demontážní práce se bez jeřábu neobejdou.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Parta „muzejníků“ při zahájení prací v zimě 2014/2015.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Jaro 2015. Jaryn, maskot muzejníků, se připravuje k převozu první části demontovaného vybavení.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Kapitán Veklého přeletu Martin Hrabec je připraven k zahájení výškových prací.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Jištění je třeba nejen při pracích na ocase. I z motorových gondol by to bylo vysoko.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Nezvyklý pohled na „tučko“ - demontáž příďového radaru
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Vysunuté sloty na křídle tupolevu. Po vysunutí nadoraz se je podařilo demontovat.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Práce na slotech
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Klapky taktéž vysunuty.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Náběžná hrana křídla u trupu je pryč. I tento „kousek“ kovu dostali muzejníci dolů jen rukama, bez těžké techniky.
Autor: Velký přelet, Technet.cz
Přípravy k demontáži křídel - povolování svorníků. Pás svorníků obepíná celé křídlo v místě, kde se připojuje k centroplánu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Další vlna příprav k sejmutí křídla - les šroubků, které drží kryt palivové nádrže. V té se skrývají čtyři velké šrouby, které je třeba dostat pryč.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Šroubkům se mnohdy nechce ven. Pánové nad nimi rokují a domlouvají jim.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
A většinou nakonec dojde na hrubou sílu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Několik nejzarytějších odpůrců demontáže se musí odvrtat. Drobné oběti z řad šroubků jsou povoleny.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Přípravné práce na křídlech
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
S nástupem zimy je nutné provádět odmrazování povrchů letadla. Ne kvůli zhoršené aerodynamice, ale kvůli bezpečnosti. Namrzlá zaoblená křídla totiž zatraceně kloužou.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Povolování a odstraňování svorníků z lůžek plných vazelíny má své kouzlo, zejména v případě, že do hry vstoupí ještě mráz.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Kryt palivové nádrže v křídle je dole. Uvnitř se skrývají čtyři šrouby, kvůli kterým parta strávila hodiny a hodiny práce a strhala desítky bitů.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Přípravy k sejmutí křídla: uchycení popruhů
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Křído uchyceno, mechanici vytahují poslední svorníky.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
A je to dole. Pomalu s ním na připravené palety a pneumatiky.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Další křídlo se vznáší ve vzduchu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Opatrně uložit na lůžko. Ať se křídlu leží pohodlně, nějakou dobu tu zůstane.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Tak drží křídlo na letadle. Spousta svorníků kolem dokola, pár šroubů uvnitř a trubky z palivové nádrže.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Pahýl křídla
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz