Silničáři stroj využijí například na opravu cest mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi, Fryštákem a Holešovem nebo Zádveřicemi a Luhačovicemi.
"Vybrali jsme úseky po celém kraji, na kterých jsou porušená místa velká a autem se dají jen velmi špatně objet," vysvětlil šéf silničářů Bronislav Malý.
Když si před časem nechalo Ředitelství silnic Zlínského kraje udělat hodnocení stavu silnic druhých a třetích tříd, specializovaná firma je oznámkovala jako ve škole. Silnice v kraji dostaly horší trojku. Jenže povídejte to řidičům například na Kroměřížsku, kde jsou cesty v nejhorším stavu.
Silnice vydrží opravené déle
Stroj bude nasazen hlavně na silnice druhých tříd. "Musíme s opravami začít co nejdříve, protože chceme využít příznivého počasí a teplot nad nulou," naznačil Malý.
Speciální stroj pracuje s technologií, díky které by oprava měla vydržet podstatně delší dobu než běžně používanou směsí. Proto je tak cenný. Do práce se odborná firma, kterou si Ředitelství silnic Zlínského kraje najalo, pustí v nejbližších dnech.
Silničáři ze Zlínského kraje nejdříve stroj před několika dny vyzkoušeli. Dvěma firmám v kraji, které ho vlastní, zadali opravu dvou úseků. Jedním z nich byla silnice na ulici Březnická ve Zlíně. Spokojenější byli s prací otrokovické firmy, která v nejbližší době spraví díry za 300 tisíc korun.
Silničáři s nákupem převratného stroje vyčkávají
Podle zástupců soukromé společnosti je o nový stroj takový zájem, že jeden už nestačí a firma si bude pořizovat další. "Máme zakázky hlavně na severní Moravě. Technologie je zajímavá a jiná, než byli silničáři zvyklí," potvrdil jednatel otrokovické firmy Ivo Balusek. Speciální stroj zatím příliš mnoho silničářů v zemi nepoužívá. Přitom výrobce tvrdí, že má řadu výhod.
Tou největší zřejmě je, že se s ním dá pracovat i v mrazech, tedy v době, kdy běžným způsobem opravovat nelze. Další předností je to, že směs na cestě vydrží delší dobu a způsob opravy je levnější.
Novinku, kterou brněnská firma vyvinula a nabízí asi dva roky, vlastní většinou soukromé firmy. Sami silničáři stroj kupovat většinou nechtějí. K novince na trhu přistupují velmi opatrně a s případným využitím hodlají počkat do doby, kdy se avizované přednosti skutečně projeví v praxi.
"Na trhu je zatím velmi krátkou dobu. Sledujeme ho, ale na to, abychom o něj stáli, víme zatím velmi málo," prohlásil jednatel Správy a údržby silnic v Kroměříži Emil Vraník. "Myslím, že máme náš region pod kontrolou a vážnější problémy s dírami nikde neřešíme," vysvětlil také šéf uherskohradišťských silničářů Rostislav Buchtík.