Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Natankovat a dát si kafe? Kdepak. Na dálnici ke Zlínu chybí odpočívadla

  • 14
Šedesát kilometrů dlouhý úsek dálnice D1 a silnice R55 z Vyškova do Otrokovic nenabízí ani jednu možnost k zastavení. Silničáři to chtějí změnit, konkrétní termín ale zatím nevědí.

Nenatankují, nezaparkují auto, neodpočinou si. Na zhruba šedesátikilometrovém úseku rychlostní silnice R55 a dálnice D1 z Otrokovic do Vyškova totiž řidiči nemají kde.

Přestože je to už čtyři roky, co se řidiči ze Zlína snadno dostanou po dálniční síti do Prahy či do Brna, na zmiňovaném úseku na žádné otevřené odpočívadlo nenarazí.

„Problém máte hlavně ve chvíli, kdy zjistíte, že vám dochází benzin. Jednou jsem kvůli tomu po cestě z Prahy dokonce musela odstavit auto kousek před Kroměříží. Neuvědomila jsem si, že za Vyškovem už nenatankuji,“ zmínila se Štěpánka Vávrová ze Zlína.

Vadí jí skutečnost, že zatímco jinde na dálnicích jsou benzinové pumpy poměrně hustě rozesety, tento úsek je prázdný.

„Nikde v republice jsem na něco takového nenarazila,“ dodala.

Řidič nákladního vozu Lubor Šmejkal jezdí trasu Zlín - Brno zhruba třikrát týdně. Ani jemu se nelíbí, že po cestě dlouho není kde zastavit. „Třeba si jen odskočit na záchod, kvůli tomu člověk z dálnice sjíždět nechce,“ řekl Šmejkal.

Sám sice povinné přestávky dělat nemusí, ale dobře ví, že kolegům z branže by odpočívadla velmi pomohla.

„Ti, kteří jezdí delší štreky, stavět zkrátka musejí. Bylo by pro ně lepší, kdyby si to mohli naplánovat i mezi Vyškovem a Zlínem,“ navrhl.

Dlouhá jízda bez přestávky je nebezpečná pro všechny řidiče. Zmíněný úsek může být podle krajského koordinátora BESIP Zdeňka Patíka nepříjemný třeba pro řidiče ze Zlína, kteří se vracejí z dovolené.

„Po dlouhé cestě jsou nejkritičtější poslední kilometry. Člověk už je ve známém prostředí a vlivem únavy ztrácí koncentraci. Proto bych doporučil klidně pár kilometrů před domovem zastavit a na chvíli si odpočinout,“ vysvětlil Patík.

Vznikne odpočívadlo u Kurovic?

To přitom zohledňuje i norma pro projektování a budování dálnic a silnic. Podle ní musí být odpočívadlo každých 20 až 25 kilometrů.

A přestože odstavné plochy včetně parkovacích míst u cesty skutečně stojí, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dosud nevybralo žádného nájemce.

Ačkoliv už v minulosti vypsalo veřejnou soutěž, nikdy se nepodařilo otevření dotáhnout do konce.

„Na úseku Hulín - Otrokovice proto plánujeme otevřít odpočívadlo u Kurovic alespoň do provizorního provozu bez nájemce, a tedy bez čerpací stanice,“ sdělil mluvčí ŘSD Jan Studecký, konkrétní termín otevření však neuvedl.

Mezi Kroměříží a Vyškovem se bude na odpočívadlo u Křenovic vybírat nájemce. „Mělo by to být během března,“ naznačil Studecký.

Silničáři podle něj po takovém nájemci budou požadovat kompletní údržbu odpočívky zahrnující úklid, údržbu zeleně či veřejného osvětlení. Zda se po letech řidiči skutečně dočkají otevřené benzinové pumpy, je ovšem dál nejisté.