Letoun L-29 Delfín patří mezi vzácné exponáty kunovického muzea. (Ilustrační snímek)

Letoun L-29 Delfín patří mezi vzácné exponáty kunovického muzea. (Ilustrační snímek) | foto: Cada, iDNES.cz

Nadšenci chtějí vybudovat chátrajícím letounům v Kunovicích hangáry

  • 2
Mají připomínat slávu leteckých firem, místo toho exponáty v kunovickém muzeum letectví chátrají. Jejich obdivovatelé proto vymysleli plán a chtějí postavit hangáry, aby stroje venku na dešti dál nerezavěly. Na uskutečnění záchranné mise však potřebují peníze.

Milují letadla, orientují se v jejich značení, přesně ví, kdy a která firma jaké letadlo vyrobila. Cestují po muzeích po celém světě, a když vidí zrezivělý stroj, nejraději by si jej vzali domů.

Nadšenci do letadel teď chtějí zachránit muzeum v Kunovicích. "Třiadvacet letadel tady pod širým nebem chátrá, některá už se rozpadají. Je to žalostný pohled," zdůraznil Martin Hrabec.

"Přitom svým významem přesahují hranice kraje," dodal. Právě on nedělá ve volném čase už rok nic jiného, než že plánuje záchranu muzea. A souhlasí s ním nejen kolegové, ale i starostové z okolních obcí nebo letečtí odborníci.

Všichni totiž upozorňují na to, že právě Zlínský kraj je s letectvím výrazně spojený a měl by muzeum dát do pořádku. "Vždycky byl tento region druhým centrem letectví v republice," potvrdil president Asociace leteckých výrobců Josef Kašpar.

Region má dlouhou tradici

"Dnes jsou v Kunovicích navíc jediné dva podniky, které vyrábějí letadla pro běžnou dopravu," upřesnil. Na tradici upozorňují i starostové. "Chlubíme se tím, že tady máme letecký průmysl a odborníky, ale pro turisty je důležité i toto muzeum," prohlásil starosta Vlčnova Jan Pijáček.

Stroje stojí už 22 let v sousedství Slováckého aeroklubu v Kunovicích, kterému patří. Nejsou pod střechou, venku rezaví, odlupuje se jim nátěr a celkově chátrají.

Expozici provozuje Slovácké muzeum v Uherském Hradišti. A protože stroje nevlastní, nedokáže na jejich opravy získat ani žádné peníze určené na sbírky.

"Ze vstupného ale dáváme část členům aeroklubu, kteří je používají alespoň na základní opravy," vysvětlil ředitel muzea Ivo Frolec. Letecké stroje každý rok lákají na patnáct tisíc návštěvníků nejen z České republiky, ale i ze zahraničí.

"A my se musíme stydět za to, jak tyto exponáty vypadají," dala leteckým nadšencům za pravdu starostka Kunovic Ivana Majíčková.

Návštěvník mezi stroji najde i vzácné kusy. Třeba L-29 Delfín. Což je jeden z pouhých dvou strojů této značky vyrobený speciálně pro akrobatické létání. Jeden je v Rusku, druhý právě v Kunovicích.

"Na sobě má nakreslenou karikaturu delfína," upřesnil Hrabec. Obrázek navrhl kreslíř, přírodovědec a profesor na univerzitě v Torontu Pavel Kantorek.

Navíc muzeum nabízí i pohled na prototyp stroje L 610, který se v Kunovicích měl v 90. letech vyrábět. Nakonec z toho sešlo a kunovické muzeum ho ukazuje jako jediné na světě.

Letadla musí pod střechu

Stroje je nutné co nejdříve dostat do krytých hal. Proto Hrabec spolu s odborníky vymyslel projekt, který počítá se stavbou tří hangárů. V nich by byla letadla umístěná a jejich údržba by pak byla mnohem jednodušší.

Na drobné opravy by mělo stačit vstupné od návštěvníků. Opravy by dělali nadšenci svépomocí nebo by jim mohli pomáhat například studenti kunovické letecké školy. "Jsme střízliví a na provoz by nám to stačilo," ujistil Hrabec.

Plány má detailně rozpracované. A už ví, že by na stavbu tří hal a další stavební úpravy potřeboval zhruba 54 milionů korun.

Ale neplánuje všechno najednou. "Prioritní je ochrana starších letadel s plátěným potahem nebo těch, které vyrobily místní podniky," vysvětlil nadšenec.

Pokud založí obecně prospěšnou společnost, bude to jednodušší. Díky tomu by pak muzeum mohlo dosáhnout například na peníze z norských fondů.

O pomoc žádají příznivci muzea i Zlínský kraj. Pokud by totiž byl součástí sdružení, mohl by finančně více pomoci. S tím už počítá například kunovická radnice.