Obchvat Otrokovic.

Obchvat Otrokovic. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Ministr Ťok slíbil Kroměříži obchvat bez poplatku, Otrokovice neuspěly

  • 29
Ministr dopravy Dan Ťok při návštěvě Zlínského kraje slíbil, že řidiči by na dálničním obchvatu Kroměříže nemuseli platit. Stejný zájem přitom mají nedaleké Otrokovice, těch by se to však týkat nemělo.

Kroměříž a Otrokovice spojuje nejen dálnice, ale také dlouhodobá snaha o to, aby se na jejích částech, tvořících obchvaty měst, nemuselo platit.

Úsilí vedení měst zatím naráželo na neochotu ministerstva dopravy. Situace se však teď mění. Ovšem poněkud zvláštně – Kroměříž může dostat zelenou, zatímco Otrokovice by měly pořád čekat.

Změna nastala při nedávné návštěvě ministra dopravy Dana Ťoka (nestraník za ANO) ve Zlínském kraji. Během ní mluvil o tom, že by se do nového zákona o dálničních poplatcích mohly dostat i nové úseky osvobozené od poplatku. A mezi nimi také zhruba dvoukilometrový dálniční obchvat Kroměříže.

„Hledáme systémové řešení, ve kterém bychom pravděpodobně uvolnili ze zpoplatnění všechny úseky dálnic, které mohou být použity jako obchvaty,“ prohlásil Ťok.

Ministr, poslanec i starosta za ANO. Pomohlo to Kroměříži?

Mělo by jít o takové dálniční obchvaty, které vznikly ze silnic I. třídy, což je případ Kroměříže. Pokud tam řidiči nechtějí platit a hodlají se vyhnout městu, nezbývá jim nic jiného, než jet po „okreskách“.

„Dálnice jde po bývalém obchvatu. Budovat nějaký další obchvat Kroměříže nedává smysl a není pro něj prostor,“ upřesnil Ťok.

Ministerstvo dopravy si zpracovává analýzu, kterých obchvatů by se výjimka z placení týkala. Dohromady by mohlo jít v České republice až o 350 kilometrů dálnic.

Podle Ťoka mezi nimi ale poměrně překvapivě nemají být nedaleké Otrokovice, kde je 1,5 kilometru dlouhý, byť nedokončený obchvat města.

Důvod? Nekopíruje trasu silnice I. třídy jako třeba v Kroměříži. Tedy – je postavený na zelené louce.

„Docela mě to nazlobilo. Nemyslím si, že by měla být Kroměříž blíž k rušení poplatku. Jediný rozdíl mezi obchvaty je, že ten náš není dokončený. A to je přece důvod, aby se na něm neplatilo. Určitě se ještě ozveme,“ reagoval starosta Otrokovic Jaroslav Budek (ČSSD).

V Kroměříži je starostou Jaroslav Němec a návštěvu ministra vyjednal kroměřížský poslanec Jan Vondráček, oba jsou z hnutí ANO.

„Bez komentáře,“ odpověděl Budek na dotaz, zda stranická linie mohla hrát v této věci svoji roli.

Vondráček tvrdí, že má jít o systémové řešení, které se bude týkat desítek měst a obcí. Současně ale nešetří chválou na ministra.

„Výjimku zkoušeli vyjednat už starostové v uplynulých obdobích. Jsem vděčný, že ministr naslouchá lidem, když je něco trápí. Je to posun,“ pochvaluje si Vondráček.

Podle něho Otrokovice naopak oslabuje to, že tamní obchvat není dostavěný. Nicméně si nemyslí, že jsou definitivně mimo hru.

Druhá část obchvatu Otrokovic se má začít stavět příští rok

Otrokovice možná skutečně šanci mají, neboť jejich místostarosta Jiří Veselý je také z hnutí ANO a s Ťokem se při jeho návštěvě kraje sešel.

„Není to jednoduché. Dal jsem ministrovi nějaké podklady. Doufám, že se nám to nakonec podaří prosadit. V Otrokovicích také nemáme mnoho objízdných tras, stejně jako v Kroměříži. A řidiči tady platí za jízdu po polovině obchvatu, která jim trvá asi jen půl minuty,“ naznačil Veselý.

Druhá část otrokovického obchvatu by se mohla začít stavět příští rok. Silničáři zatím vykupují pozemky. Hotový by mohl být v roce 2019 (více zde).

Řidiči, kteří nechtějí platit, dnes jezdí centrem města po silnici první třídy.

O tom, jak situace dopadne, bude jasněji po schválení nového zákona o dálničních poplatcích.

„Buď to stihneme ještě během léta, aby to bylo ve vyhlášce, která vychází v září, nebo to bude až za rok,“ upřesnil Ťok.