Trasa plánovaného úseku D49 z Hulína do Fryštáku.

Trasa plánovaného úseku D49 z Hulína do Fryštáku. | foto: ŘSD

Stát nevyhověl ekologům. D49 získala výjimku a vznikat začne na podzim

  • 12
Poslední překážka v cestě za vydáním stavebního povolení pro dálnici D49 padla. Cestu, která spojí Hulín a Fryšták a připojí k dálniční síti i průmyslovou zónu Zlínského kraje u Holešova, chtějí silničáři začít stavět letos na podzim.

Dlouho vyhlížená dálnice D49 z Hulína do Fryštáku je zase blíže k tomu, aby se konečně začala stavět. Ministerstvo životního prostředí udělilo zlínským silničářům výjimku týkající se více než deseti druhů chráněných tvorů, kteří se v trase cesty nacházejí.

Jde o poslední chybějící doklad, který Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) potřebuje pro vydání stavebního povolení.

„Je to dobrá zpráva, ale definitivně si oddychnu, až budeme mít v ruce právoplatné stavební povolení,“ řekl šéf zlínské pobočky ŘSD Karel Chudárek.

„Naši ‚nepřátelé‘ mají ještě hodně možností, jak nám zkomplikovat život,“ naráží na ekologické organizace Egeria a Děti Země.

Právě ty stojí za současným zdržením stavby. Silničáři totiž na chráněné tvory dostali výjimku od krajského úřadu, ale zmíněné spolky se odvolaly k ministerstvu. To však nyní dalo verdiktu hejtmanství za pravdu. Pouze upravilo dvě podmínky týkající se ochrany raka říčního a netopýrů.

„Na mostě přes Rusavu bude instalována neprůhledná pevná bariéra o výšce čtyři metry. Průhledná bariéra totiž zvyšuje úmrtnost netopýrů a ptáků. A v místě křížení Fryštáckého potoka a plánované dálnice má být s ohledem na výskyt raka říčního vyústění kanalizace svedeno co nejníže po toku,“ uvedla Dominika Pospíšilová z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí.

Stavební povolení by mohlo být vydáno během dvou, tří měsíců

Co je důležité: vydané potvrzení rozhodnutí o výjimce neznamená, že se dálnice může začít stavět. Nyní je třeba získat stavební povolení, o němž rozhoduje jiný úřad – ministerstvo dopravy.

„Udělená výjimka je jen základní podmínkou k dalšímu jednání. Naším cílem v každém případě je tuto stavbu po letních prázdninách zahájit,“ konstatoval za ministerstvo Zdeněk Neusar.

Chudárek věří, že by povolení mohlo být vydáno během dvou, tří měsíců. „Máme nachystané peníze i stavební firmy, mohli bychom začít pracovat,“ zmínil.

Dálnice vyjde na zhruba devět miliard korun, hotová by měla být v roce 2020. D49 je na seznamu nejdůležitějších státních dopravních zakázek, na něž půjde letos ze Státního fondu dopravní infrastruktury 80 miliard korun.

Podobné potíže má i D55

Silničáři už v minulosti dělali na D49 různé úpravy kvůli chráněným tvorům. Například pro křečka polního koupili speciální pozemek, který osázejí vojtěškou, vyvrtají v něm nory, a křečka, pokud na něj při výstavbě dálnice narazí, na nové plochy přestěhují (o předražené studii monitorující křečka čtěte zde).

Loni při průzkumu území pro dálnici zase narazili na více než deset druhů chráněných tvorů – vydru říční, raka říčního, rosničku nebo čmeláka (více zde). Museli si tak na krajském úřadě vyřídit zmíněnou výjimku, kterou nyní potvrdilo ministerstvo.

Neuznalo tak argumenty Miroslava Macha, který stojí za sdružením Egeria. Ten s MF DNES opakovaně odmítá komunikovat, redakce však získala text jeho odvolání. V něm napsal, že silničáři si o výjimku na vydru či raka žádali už dříve, ale nedostali ji. ŘSD to odmítá.

Mach navíc před několika měsíci poslal Evropské komisi dokument kritizující právě D49. „Do málo narušené a dosud čisté krajiny zbytečně zatahuje tranzitní dopravu,“ stojí ve stížnosti. Ta však nemá odkladný účinek, takže příprava může pokračovat dál.

Podobné problémy komplikují také výstavbu jihovýchodního obchvatu Otrokovic, který je součástí dálnice D55. V jejím bezprostředním okolí žije šestnáct druhů živočichů, kteří patří do skupiny zvláště chráněných druhů a je na ně potřeba udělit výjimku z ochranných podmínek. I o ni silničáři zažádali krajský úřad, jasno by mohlo být v létě. Kromě toho se přou o cenu s majiteli pozemku na trase obchvatu (více zde).