Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: archiv

Valašské Meziříčí chystá MHD zdarma, zaplatí ji pokuty za rychlou jízdu

  • 20
Valašské Meziříčí se od září stane druhým městem nad dvacet tisíc obyvatel v Česku, kde se za hromadnou dopravu nebude platit. Na svém zasedání o tom rozhodli tamější zastupitelé. Výpadek příjmů z jízdného pokryjí peníze z pokut od řidičů.

„Impulzem byly opakující se smogové kalamity i katastrofální dopravní situace, která ve městě prakticky obden panuje,“ zdůvodnil starosta Robert Stržínek.

O zavedení bezplatné hromadné dopravy usilovalo už předchozí vedení města. U zastupitelů však se svým návrhem před volbami v roce 2014 těsně neuspělo.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Částí zastupitelů nám bylo vyčteno, že jde o populistický krok,“ připomněl někdejší místostarosta a současný opoziční zastupitel Miroslav Krchňák.

Tentokrát ale pro bezplatnou MHD zvedlo ruku 19 zastupitelů, což je pohodlná většina.

Radnice tak chce zvrátit nepříznivý trend v úbytku cestujících. Ještě v roce 2009 svezly autobusy po městě 872 tisíc lidí. Loni už to bylo na šesti linkách jen asi 600 tisíc pasažérů.

„Věřím, že po zavedení MHD zdarma jejich počet vzroste. Za nulovou jízdenku budou moci u nás jezdit také obyvatelé z okolních obcí, turisté a návštěvníci města,“ konstatoval Stržínek.

Ve Frýdku-Místku se neplatí šest let, lidí jezdí dvojnásobek

Ve Valašském Meziříčí jdou ve stopách Frýdku-Místku, kde MHD funguje zdarma od roku 2011 (psali jsme o tom zde). Zatímco před jejím zavedením ročně autobusy využilo 3,8 milionu lidí, loni to bylo už 7,4 milionu.

„Je to dáno i tím, že se zvýšil počet spojů, které navíc začaly zajíždět do devatenácti okolních obcí. Výpadek tržeb z jízdného činí zhruba dvanáct milionů korun ročně,“ zmínila mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková.

Valašské Meziříčí za MHD dosud platilo provozovateli, kterým je ČSAD Vsetín, devět milionů korun za rok. Po zavedení bezplatné jízdy to bude o 1,9 milionu korun více. Dalších 0,6 milionu na pokrytí výpadků příjmů z jízdného poskytnou obce Krhová a Poličná, do kterých jedna z linek také zajíždí.

„Jízdné pokrývá pouze 17,5 procenta nákladů na provoz MHD,“ řekl vedoucí radničního odboru komunálních služeb Václav Chajdrna.

Peníze radnice použije z pokut od řidičů. Od loňského podzimu, kdy v Meziříčí začaly fungovat stacionární radary, zaplatili za překročení povolené rychlosti téměř sedm milionů korun.

Zlín by MHD zdarma stála 180 tisíc korun denně

Další velká města ve Zlínském kraji o zavedení bezplatné MHD momentálně neuvažují. Například ve Zlíně tvoří doprava v rámci města pouze 32 procent všech jízd.

„Většinu pak představují jízdy vozidel mimo město, nebo naopak z okolních obcí do Zlína. Ty by MHD plně nenahradila a jízdné zdarma by na tom nic nezměnilo,“ sdělil před nedávnem radní Josef Novák.

Pokud by magistrát přesto hromadnou dopravu zdarma zavedl, přišlo by ho to denně na 180 tisíc korun.

V Kroměříži radnice financuje provoz MHD zhruba pěti miliony korun, stejnou částku tvoří příjmy z jízdného. Autobusy ročně využívá 800 tisíci až milion cestujících.

„Nejsem si jistý tím, že by lidi zdarma začali jezdit výrazně více. Člověk využívá MHD, když se potřebuje rychle dostat z bodu A do bodu B. Hodně spojů nám ale tvoří okružní linky, u nichž je toto problém,“ sdělil místostarosta Pavel Motyčka.

O bezplatné hromadné dopravě neuvažují ani v Uherském Hradišti, kde je provázána s okolními městy a příměstskou dopravou. Ve Vsetíně pak zřízení bezplatné MHD aspoň v období smogové situace zastupitelé před několika týdny odmítli úplně.