Rychlostní zkouška v baťovském areálu patří k hlavním atrakcím Barum Czech Rally Zlín. | foto: Škoda Auto

Městská zkouška barumky má nové zatáčky, Zlín čeká třicet tisíc diváků

  • 5
Ve Zlíně se od 21:15 pojede divácky oblíbená městská rychlostní zkouška, kterou odstartuje Barum Czech Rally. Trasa závodu je mírně pozměněná, u vjezdu do továrního areálu přibyly dvě zatáčky.

Až třicet tisíc lidí se v pátek večer sejde podél trati úvodní rychlostní zkoušky letošní Barum Czech Rally, která povede ulicemi Zlína. Matematicky vzato, je to skoro polovina stálých obyvatel města.

Mezi nimi však bude spousta fanoušků odjinud, z České republiky i z ciziny. O atraktivní rychlostní test je totiž každoročně obrovský zájem.

Mapa městské rychlostní zkoušky ve Zlíně při Barum Czech Rally 2014.

MF DNES přináší pět tipů, kde si ho mohou diváci nejlépe užít.

1. Start a přejezd přes koleje

Závodníci na tříkilometrový okruh vyrazí z Vodní ulice, a když tudy budou projíždět opakovaně, musí vybrat dvě pravoúhlé zatáčky, které budou brát smykem. Čeká je také přejezd přes koleje. Dalším plusem je, že opodál je cíl městského testu. I proto zde vždy bývá plno diváků.

2. Vjezd do továrního areálu

Tato pasáž je divácky mimořádně atraktivní, tentokrát bude ale ještě zajímavější. Organizátoři totiž trať mírně upravili. Závodníci pojedou nově kolem Laboratorního centra zlínské univerzity a pak odbočí doleva.

„Přibyly dvě zatáčky, což bude zajímavější,“ upozornil ředitel Barumky Miroslav Regner.

Diváci mohou stát na parkovišti nebo naproti v parku u autobusového nádraží. „Výhodou je, že když je to přestane bavit, projdou podchodem a dostanou se na vnější stranu okruhu,“ doplnil Regner.

3. Autobusové nádraží

Jednoznačný vrchol městské „erzety“. Největší fandové si tu zabírají místa už od rána. Na relativně malém prostoru se jich za hezkého počasí schází až šest tisíc. Atmosféra bývá magická.

Barumka začíná

Centrum města se kvůli Barum Czech Rally Zlín uzavře v pátek v 17.45 hodin, otevře se kolem půlnoci. Slavnostní zahájení je naplánováno na 17 hodin, startovní rampa bude tradičně na náměstí Míru. Ve 21.15 hodin pak závod fakticky začne noční diváckou erzetou. Její trať je dlouhá asi tři kilometry. Městská erzeta je zdarma, na další rychlostní zkoušky je vstup 90 korun, čtyřdenní permanentka vyjde na 250 korun.

„Nádraží je skoro hermeticky uzavřená aréna. Když tudy auta projíždějí, bývá to mimořádné,“ láká vedoucí městské rychlostní zkoušky Petr Juřík.

Auta vyjedou z továrního areálu na nádraží a zakrouží kolem nástupišť. Čeká je několik obtížných zatáček a „vracáků“. Někteří jezdci tudy projíždějí se zataženou ruční brzdou, o smyky nebývá nouze.

4. Nadjezd

Diváci na nadjezdu pohodlně sledují dění na autobusovém nádraží a současně kolem nich opakovaně prosviští závodní auta. I tady fanoušci čekávají dlouho před závodem. „Někteří už od čtvrtečního večera,“ všiml si Juřík.

Z nadjezdu dokážou příznivci rally vytvořit bouřlivé prostředí, které vnímají také jezdci, i když se musejí soustředit na řízení.

„Atmosféra je fantastická. Fanoušci tady stojí od dopoledne, jsou obětaví, skvělí,“ těší se zlínský jezdec Jaromír Tarabus.

5. Stráň pod sídlištěm

Trať z nadjezdu pokračuje ostrou zatáčkou kolem restaurace Pod Lipou, pak podél řeky Dřevnice a přes kruhovou křižovatku na Čepkově zpět k cíli.

Část tohoto úseku mohou lidé sledovat ze stráně pod sídlištěm Jižní Svahy, odkud budou mít skvělý přehled. Navíc se nebudou mačkat v zástupech u trati, jde tak o vhodnou variantu pro rodiny s dětmi.

„Byli jsme tady už loni a parádně si to užili. Jste v bezpečné vzdálenosti a současně dostatečně blízko na to, aby vás závody vtáhly,“ popsal Radek Fiala, který bydlí na Jižních Svazích.