Denně po ní projedou desetitisíce řidičů, kteří směřují například z Brna do Uherského Hradiště nebo naopak. Silnice první třídy označovaná jako I/55 vede centrem Starého Města. Proto teď silničáři chtějí vědět, jak moc hluk z dopravy zatěžuje obyvatele.
„Myslím, že to není tak hrozné. Lidé si v posledních letech nestěžují. Hodně nám totiž pomohly obchvaty,“ zhodnotil starosta Starého Města Josef Bazala.
I samotná radnice stojí hned u hlavní ulice Brněnská. Stejně jako dvě základní školy, farní úřad, desítky rodinných domů, obchodníků a drobných podnikatelů nebo bytových domů.
Auta mají od domu několik metrů, ale často jim jezdí doslova pod okny. Ke snížení hluku z cesty pomáhají třeba živé ploty před okny, které ale zase vadí ve výhledu řidičům přijíždějícím na hlavní silnici z boční ulice.
„Žádná protihluková opatření jsme dříve my ani nikdo jiný nedělali. Věděli jsme, že s vybudovaným obchvatem na Moravský Písek i na Brno, který hlavně kamiony odklání mimo město, se provoz sníží,“ upozornil Bazala.
Oprava průtahu začne na konci prázdnin
Teď si ale silničáři nechávají dělat průzkum odbornou firmou. Ta v budovách pořizuje fotodokumentaci a zjišťuje formou obhlídky z vnější strany domů stav a přibližné rozměry oken na čelní a boční fasádě vytipovaných budov.
„Bude se jednat pouze o objekty, které jsou nadlimitně zasažené hlukem,“ vysvětlují v nedávno zveřejněném oznámení pracovníci staroměstské radnice.
Měření si objednali silničáři, kteří plánují opravu průtahu Starého Města a chtějí si porovnat hlučnost před a po ní. Práce by měly začít už na konci prázdnin.
„Vyměníme dvě živičné vrstvy a vlastní obrusnou vrstvu vyřešíme technologií, která umožňuje snížení hlukové zátěže z provozu,“ vysvětlila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Nina Ledvinová.
„Předpokládáme, že vzhledem k rozsahu prací bude oprava trvat dva měsíce,“ doplnila.
Tam, kde bude hluk trvat i nadále, by měli silničáři nechat vyměnit okna. Musejí na to ale sehnat peníze.