Mladý matematik Michal Buráň.

Mladý matematik Michal Buráň. | foto: Archiv Michala Buráně

Matematik má přijetí na matfyz jisté, probojoval se i do Argentiny

  • 1
Uherskobrodský gymnazista Michal Buráň se zúčastnil mezinárodní matematické olympiády v Argentině. Medaili sice nedovezl, zklamaný ale není. Sama účast na olympiádě je velký úspěch. Příští rok bude maturovat, pak by se chtěl dostat na vysokou školu do Anglie.

"Stačily na to středoškolské metody, ale musely se použít úplně jinak, než jsou středoškoláci u nás zvyklí," zhodnotil po návratu kvalitu olympiády gymnazista Michal Buráň. Nadaný matematik studuje gymnázium v Uherském Brodě. Příští rok bude maturovat a pak zkusí přijímačky na některou z věhlasných anglických univerzit.

Proč právě Anglie? "Protože anglicky umím a školy jsou tam kvalitní," říká Buráň. Kromě toho potřebuje nějaký cíl, na Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy v Praze už totiž má přijetí jisté. "Přijímačky bych dělat nemusel, ty odpouštějí už za účast v republikovém kole matematické olympiády," vysvětlil. Naproti tomu o anglickou školu se bude muset poprat, hlavně kvůli stipendiu, bez kterého to nepůjde.

Ale zpátky k Argentině. Vedla do ní čtyři postupová kola v České republice a ještě jedno v Itálii. Buráň v nich uspěl a cestu do Argentiny, kam se dostala šestice mimořádných talentů z celé země, měl volnou. Strávil tam týden.

Matematice se věnuje i ve volných chvílích

"Soutěž trvala dva dny a obnášela celkem šest příkladů z různých oborů matematiky. Třeba geometrie, kombinatoriky, teorie čísel a podobně," popisuje. Na každý příklad měli studenti 90 minut. Žádné tabulky, kalkulačka, dokonce ani trojúhelník nebo úhloměr.

"Ve škole nás učí jednoduché postupy, na olympiádu už to ale chce mít nějaké zkušenosti a umět ty metody jinak použít," vypráví. Ve volných chvílích ale v číslech neležel, organizátoři se postarali o lekce tanga, hodiny šachu se světovým velmistrem nebo výlety.

Že bude v matematice slavit úspěchy, mohlo být jasné už na základní škole. Jenže tam mu šly všechny předměty o něco lépe než spolužákům. Až na gymnáziu se nadání projevilo víc.

"Ale to spíš proto, že v matematice jsem vynikal, zato v ostatních věcech už ne," usmívá se Buráň a dodává, že až v posledním roce pochopil, že školská matematika mu stačit nebude. "Začal jsem se matematice věnovat víc, čtu knížky o teorii čísel, dívám se na vysokoškolské přednášky, které se dají najít na internetu, a zkouším počítat to, co tam řeší."