Bude se v inkriminovaných místech stavět obchvat nebo rodinné domky? (Ilustrační snímek)

Bude se v inkriminovaných místech stavět obchvat nebo rodinné domky? (Ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Lidé v Kroměříži nechtějí obchvat, raději by stavěli rodinné domky

  • 5
Část obyvatel Kroměříže se bouří proti plánované trase možného obchvatu města. Trasa totiž vede mimo jiné i místy, kde by lidé chtěli stavět rodinné domky, sídla firem a také se rekreovat. Pokud by se silnice stavěla, domky i další aktivity by zablokovala.

Spory se týkají takzvaného jižního obchvatu kolem Bagráku, ulicí Pod Hrází a směrem k Vážanskému rybníku. "Má vést v blízkosti dvou rybníků a místy, kde je naplánovaná výstavba rodinných domů," řekl jeden z odpůrců plánované trasy Petr Komínek.

Silnice se v nejbližších letech stavět nebude, ve hře jsou ale pozemky, které blokuje stavební uzávěra. "Když je tam naplánovaný obchvat, lidé se nemohou pustit do stavby," vysvětlila kroměřížská radní Blanka Šimůnková.

Město nyní musí začít s přípravou nového územního plánu a občané doufají, že jejich protest přiměje vedení radnice, aby obchvat přeložilo.

Lidé se měli ozvat mnohem dřív, říká místostarosta

"Ti lidé se měli účastnit projednávání územního plánu, který zrovna teď platí, a také zásad krajského územního rozvoje," myslí si místostarosta Miloš Malý. "Mohli tak do toho, kudy obchvat povede, mluvit daleko dřív," dodal.

Momentální situace je taková, že územní plán města počítá s tím, že v lokalitě budou stát rodinné domy a podnikatelské objekty. Před sedmi lety ale radnice naplánovala, že tudy povede obchvat města.

"Proto požádali kraj, aby trasu zanesl do takzvaných zásad územního rozvoje," vysvětlila Šimůnková. "To je dokument, který je územnímu plánu nadřazený," doplnila. Teď tedy radnice začne připravovat nový územní plán města, který musí být hotový nejpozději za čtyři roky. Posun ale může přinést už nejbližší zasedání zastupitelstva, 24. března.

Pro obchvat je totiž blokovaný koridor, který je místy široký až 400 metrů. A v něm se nesmí stavět. "Můžeme ten koridor zúžit a tím uvolnit aspoň některé pozemky," naznačila Šimůnková.

To lidé sice vítají, úplně spokojení ale nebudou. "Rozhodně chceme, aby současná trasa obchvatu města vůbec nebyla v novém územním plánu," prohlásil Komínek.

"Může se stát, že obchvat už později nebude kudy vést"

Místostarosta Malý, který stál v čele radnice v době, kdy kraj zanesl trasu obchvatu do oficiálních dokumentů, ale varuje, že v budoucnu může být problém najít pro silnici vhodné místo.

"Obchvat se nebude stavět za tři roky. Bavíme se spíš o výhledu na několik desetiletí. A pak se může stát, že nebude kudy ho vést," řekl.

Odpůrci, kteří kvůli problému plní podpisové archy petice, mluví o možnosti přemístit obchvat za kroměřížské letiště.

"Když bude tam, kde ho naplánovali, nebude to obchvat, ale vnitroměstská komunikace. Svedou tak dopravu přímo mezi domy," řekl Komínek. "A to přeci s obchvatem nemá nic společného," dodal. Upozornil i na to, že u rybníků je klidová zóna a cyklostezka.

Podle Malého by bylo ideálním řešením vést obchvat místy, kde dnes leží vlaková trať Kroměříž -Zborovice. Už několik let se uvažuje o jejím rušení, zatím ale funguje.

"To by bylo nejlepší. Ale platí, že ať naplánujeme obchvat kdekoliv, vždycky někomu půjde přes zahrádku," řekl Malý.