Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: V Kunovicích mají simulátor pro piloty, člověk má pocit, že letí

  8:32aktualizováno  8:32
Na letišti v Kunovicích je nově v provozu jediný zkušební trenažér v Evropě, na němž se mohou školit piloti pro letouny Piper Meridian. V pilotní kabině má člověk pocit, jako by se s letadlem vznášel vysoko nad zemí.

Malá kabinka, okýnko nezvykle vysoko, několik těžko identifikovatelných displejů na palubní desce a venku přibližující se letiště v Innsbrucku.

„Teď se nakláníme moc doleva, takže to zkusíme vyrovnat,“ upozorňuje letecký instruktor Marek Machala.

Fotogalerie

Pootočení řídicího volantu pomáhá. Kolem křídla se míhají Alpy, pak výškové domy a ulice rakouského města a mezi nimi dlouhá přistávací dráha.

Letiště bliká, instruktor tahá za páčku a vysunuje podvozek. Přistání je hladké a překvapivě jednoduché. Sedíme v novém leteckém simulátoru v Kunovicích. Je jediný v celé Evropě určený pro výcvik pilotů oblíbeného šestimístného amerického osobního letounu Piper Meridian.

„Čekáme zájem nejen z Česka, ale pochopitelně i dalších zemí Evropy,“ prohlásil Antonín Machala, ředitel kunovické společnosti Aeromec, která nové školicí středisko provozuje.

Čtvrtinové náklady oproti běžnému letu

V minulosti dlouho pracoval v bývalém LETu a letadla má jako životního koníčka.

Teď ho znovu spojil s prací a nedaleko leteckého muzea a kunovického letiště otevřel školicí středisko. Stálo asi 60 milionů korun a z části ho zaplatila evropská dotace.

„V Česku je dnes asi patnáct letadel typu Piper Meridian a pro všechny majitele je kunovické středisko přínosem,“ konstatoval Lubomír Čorňák ze společnosti OK Aviation Group, která je výhradním prodejcem těchto letounů v České republice.

Simulátor má totiž řadu předností. Doteď si zájemci v Evropě museli povinný výcvik zajistit přímo v letadle, tedy ve vzduchu. Teď mohou ušetřit.

„Náklady na hodinu na simulátoru se pohybují kolem jedné čtvrtiny hodiny v reálném letadle,“ upozornil instruktor a syn majitele firmy Marek Machala.

Piloti si mohou vyzkoušet i vysazení motoru

Od letounu se navíc trenažér liší jen tím, že je připevněný k zemi. A i tento pocit člověk za letu ztratí.

Kabina má stejné vybavení, totožné zařízení a počítačové programy, s nimiž si piloti vyzkouší přistání na jakémkoliv letišti na světě.

A to včetně natrénování situací, ke kterým při reálném nacvičování dojít nemusí.

Například přistání na zamrzlé dráze v zimě, let v mlze nebo bouřce, vysazení motoru letounu těsně po startu, nevysunutí podvozku pro přistání, porucha elektroniky a další komplikace.

„Když pilot udělá chybu, můžeme stroj stopnout, prodiskutovat problém a znovu to zkusit. Je to ekologičtější, levnější a bezpečnější varianta,“ připomněl instruktor.

Obraz kolem kokpitu odpovídá skutečnému letišti

Kabina určená k výcviku je stejná jako ve skutečném letadle, včetně přístrojů, palubní desky i čalounění sedadel.

Při výcviku je pilot ve spojení s řídicí věží na letišti, má nasazená sluchátka a je připoutaný, přestože samotná kabina se nepohybuje.

Kolem kokpitu se na velkém plátně pohybuje reálný obraz, který přesně odpovídá skutečnému letišti.

Simulátor je speciálně vybavený pro přistání na letišti v rakouském Innsbrucku, švýcarském Sionu a na dvou letištích v Praze.

Pro tato čtyři místa má program veškeré potřebné údaje včetně označení pojížděcích drah, odpovídají terminály a třeba i okýnka na budovách u letiště vypadají stejně jako v reálu.

V plánu je také vytvoření scenérií dalších letišť - včetně toho kunovického.

Někteří zájemci už mají výcvik za sebou a další se hlásí. Jsou z Německa, Švýcarska i Česka.

„Simulátor také někomu může posloužit k odbourání strachu z létání,“ poznamenal instruktor Machala.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Architektka Jitka Ressová baťovský infopoint provozuje.
VIDEO: Krátký animovaný film ukazuje život v baťovském Zlíně

Animátorka z Filmového uzlu Zlín Zuzana Bahulová vytvořila s týmem spolupracovníků krátký animovaný film o baťovské době a způsobu bydlení i života ve Zlíně,...  celý článek

Dobrovolní hasiči už od 19. století fungovali takřka v každé vesnici či městě
Někde smetánka, jinde chudí. Spolky měly v minulosti velký význam

O společenský život se ve druhé polovině devatenáctého století starali hasiči, vojenští vysloužilci či prominentní milovníci četby. Řada těchto spolků zanikla...  celý článek

(Ilustrační snímek).
Otrokovice trápí zápach. Starosta viní bývalou kafilerii a sepsal petici

Část Otrokovic obtěžuje zápach. Starosta se svými lidmi proto coby občané iniciovali vznik protestní petice. Podle nich jde zápach z bývalé kafilerie. Ta to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.