VIDEO: Do muzea zamíří po silnici dva tupolevy. Létaly s Havlem i Jágrem

  • 10
Do půl roku se začne z pražského letiště Kbely přes celou republiku po silnici stěhovat dvojice vládních letounů. Dobrovolníci z Kunovic pořídili pro místní muzeum speciál, kterým přiletěli zlatí hokejisté z Nagana. Podobný převoz nemá v Česku obdoby.

Už to vypadalo, že celý přesun vyřazených vládních speciálů na Uherskohradišťsko skončí krachem.

„Naštěstí se nám ale po týdnech domlouvání s ministerstvem a úřady všechno podařilo zachránit,“ oddychl si Martin Hrabec ze Slováckého aeroklubu v Kunovicích.

Dopravní akce, kterou české silnice ještě nezažily, se tak z první poloviny letošního roku neplánovaně odsunula na začátek příštího roku. Z Prahy na druhý konec republiky poputují dva letouny, z nichž každý váží kolem 55 tisíc kilogramů, rozpětí křídel má téměř 40 metrů a délka je bezmála 50 metrů.

Dva letouny Tupolev Tu-154M vyřadila ze své flotily česká vláda. V jednom sedával při svých zahraničních státních návštěvách prezident Václav Havel i jeho nástupce Václav Klaus.

V tom druhém se zase na své mise přepravovali čeští vojáci a před sedmnácti lety z něj na ruzyňském letišti vysedli zlatí hokejisté z Nagana.

Stovky hodin tvrdé práce

Nadšenci z kunovického leteckého muzea se spojili s kolegy z Olomouce. Každý klub původně koupil za symbolickou cenu jeden stroj.

Letadlo Tupolev Tu-154

Ruský dopravní třímotorový letoun létá od počátku 70. let minulého století. Výrobce už prodal více než tisíc kusů. V Česku ho používaly mimo jiné Československé státní aerolinie, letecká služba federálního ministerstva vnitra a naposledy i Armáda ČR. Stroj patří s rychlostí přes 900 kilometrů za hodinu k nejrychlejším ve své kategorii. Prázdný letoun váží 55 tisíc kilogramů, jeho délka je bezmála 48 metrů, výška dosahuje 12 metrů a rozpětí křídel je skoro 38 metrů. Letadlo, které přepraví více než 100 cestujících, má za sebou kolem 60 dopravních nehod. Tou nejznámější je tragická havárie v dubnu 2010 v ruském Smolensku, při které zemřelo 96 lidí včetně polského prezidenta Lecha Kaczynského.

„Bohužel nastal problém a v Olomouci se musí ze současného muzea vystěhovat. Ještě neví kam a celé je to velmi nejisté. Našemu společnému projektu tak hrozily finanční komplikace,“ vysvětlil Hrabec.

Slováckému aeroklubu se ale podařilo najít řešení. Druhý letoun od kolegů odkoupil a domluvil s úřady prodloužení výpůjčky ploch v Praze-Kbelích, kde letouny stále stojí.

Kunovičtí však zůstali jedinými, kdo na demontáži obou letadel už půl roku pracuje. Před transportem je totiž nezbytné speciály co nejvíce rozebrat a zmenšit, aby se na silnice vůbec vešly a zvládly mosty, kruhové objezdy nebo křižovatky.

Každý víkend tak jezdí dobrovolníci z Kunovic do Prahy a zpět. Počáteční euforie už opadla a na práce zůstala stabilní šestice leteckých mechaniků, konstruktérů, techniků a dalších odborníků.

Zvládli mimo jiné vyprázdnit palivové nádrže, demontovat bezpočet krytů a dílů, částečně rozpojit křídla a připravit křídla i gondoly motorů na svěšení jeřábem. Do konce července měli za sebou 1 550 odpracovaných hodin a 200 hodin strávených na cestách.

Kromě toho stihli také vyrobit originální komiks, který rozsáhlý a jedinečný projekt vtipně popisuje a nabízí zájemcům příležitost, jak mohou akci finančně pomoci.

„Někdo si může koupit celý prezidentský salonek, jiný sedačku v letadle, kam vyšijeme jeho jméno, a k dostání budou i cenově přístupnější hrníčky, trička nebo nášivky,“ naznačil Hrabec.

Odvoz musí stihnout do března

Přeprava obou letounů by měla stát zhruba 450 tisíc korun, což byla nejvýhodnější nabídnutá cena. Z Prahy musí odjet nejpozději v březnu příštího roku.

V kunovickém leteckém muzeu tak ke dvacítce strojů přibude historicky cennější naganský speciál. U něj ale dobrovolníky opět čeká postupné znovusestavení letadla.

Slovácký aeroklub se stal majitelem kunovického leteckého muzea znovu po deseti letech.

Už v letošní sezoně nabídl návštěvníkům novou výstavu, delší provozní dobu, uspořádal několik brigád spojených s čištěním letounů a pořídil propagační předměty. To vše s cílem vrátit muzeu význam, který v tradičním leteckém regionu má.

Současně se nadšenci snaží dostat exponáty pod střechu nového hangáru.