Závěrečný konvoj z Prahy do Kunovic přivezl ocasní a kýlové plochy, sání motoru nebo křídlo. | foto: Dalibor Glück, ČTK

Letecké muzeum s naganským speciálem zůstává v nejistotě kvůli pozemkům

  • 1
Radnice v Kunovicích bude rozhodovat o pozemcích pod Leteckým muzeem. Muzejníci, kteří dávají po nedávném převozu dohromady slavný naganský speciál, by chtěli dlouhodobou výpůjčku. Město se tomu ale brání a chce nejdříve vyřešit špatné dopravní napojení přilehlé průmyslové zóny.

„Chtěli bychom tady zůstat a s městem se dohodnout, ale pokud to nepůjde, nejspíš se přesuneme jinam. Máme několik záložních plánů,“ říká vedoucí muzea Martin Hrabec.

Bezplatnou výpůjčku pozemků prodlužují zástupci města Leteckému muzeu vždy o rok. Aktuální smlouva vyprší v prosinci a do té doby radnice musí rozhodnout o prodloužení.

„Podle mého názoru není možné řešit to jinak než smlouvou na rok,“ naznačil kunovický místostarosta Pavel Vardan.

Muzejníci ale říkají, že potřebují větší jistotu a garance, že jim pozemek zůstane. Chtějí na něm postavit halu a do ní schovat historické letouny, aby dál netrpěly na dešti a slunci. A týká se to i nedávno přivezeného naganského speciálu.

Do Kunovic dorazily i zbylé části slavného letadla

Konvoj z Prahy do Kunovic přivezl ocasní a kýlové plochy, sání motoru nebo...
Tupolev se dočká složení během příštích dvou let.

Do muzea v Kunovicích v úterý ráno dorazil po zhruba osmihodinové cestě konvoj se zbývajícími částmi bývalého vládního letounu Tu-154. Jeho trup převezli nadšenci, kteří chtějí stroj zachránit, z pražského letiště v Kbelích do muzea už v září. V pondělí na letišti naložili na auta chybějící ocasní a kýlové plochy, sání motoru nebo křídlo a po půlnoci s nimi vyrazili směr Morava.

Konvoj s dvěma nákladními soupravami jel do kunovického muzea přes Hradec Králové, Vysoké Mýto, Mohelnici, Vyškov, Bučovice a Uherské Hradiště.

Organizátoři doufali, že rozměrný náklad se podaří převézt do cílové stanice stejně lehce jako před šesti týdny trup letadla. Jeho transport postupně doprovázeli středočeští policisté, jejich kolegové z Královéhradeckého a Zlínského kraje, kteří zajišťovali hladký průjezd bez jakékoli uzavírky. Cesta trupu letadla do kunovického muzea byla ale na rozdíl od současného transportu naplánována na tři dny.

Převozem do Kunovic práce nadšenců ale nekončí, musí stroj zase složit dohromady. Letadlo by chtěli v muzeu zpřístupnit návštěvníkům v roce 2018.

Slavné „tůčko“ létalo spolu se svým dvojníkem do roku 2008 ve vládní letce. Poté, co bylo nahrazeno novými airbusy, ho koupilo kunovické letecké muzeum.

Svůj nejslavnější let stroj zažil 23. února 1998, kdy na jeho palubě slavili hokejisté olympijské zlato cestou z japonského Nagana. V den 18. výročí finálového zápasu v Naganu vyhlásili zástupci muzea kampaň, jejímž cílem bylo vybrat peníze na demontáž a převoz letadla do Kunovic. Potřebná částka 400 tisíc korun byla nakonec několikrát překročena. Lidé si prostřednictvím příspěvků koupili například i sedačky v letadle, dvě místa v prezidentském salonu i místo druhého pilota. (ČTK)

„Teď máme v plánu pořídit přenosný mobilní hangár, abychom alespoň část letadel schovali,“ přiblížil Hrabec.

To je ale jen dočasné řešení. Radnice chce zase nejdříve vyřešit celé území, které Letecké muzeum obklopuje. Jde o průmyslovou zónu označovanou jako Starý Let. Je špatně přístupná a potřebuje lepší dopravní napojení.

„Muzeu fandím a jejich aktivity si vážím, ale tady jde o velkou investici, a všechno kolem ní musíme pečlivě zvážit,“ zdůvodnila postoj města starostka Ivana Majíčková.

Čeká se na studii

Před svým přestěhováním stávala v této průmyslové zóně továrna současného Aircraft Industries. Dnes v ní leteckou výrobu provozují jiné společnosti.

Část plochy slouží i pro parašutisty, stojí na ní kunovické letiště a také Slovácký aeroklub a muzeum. Zákazníci i dodavatelé se k nim ale dostávají komplikovaně po úzké místní cestě.

„Způsobuje to zácpy a je potřeba, abychom zónu napojili na silnici první třídy,“ upozornila starostka.

Zlepšením dopravy se zástupci města zabývali už při schvalování nového územního plánu.

Proti navrženému řešení ale řada leteckých firem protestovala. Nelíbilo se jim, že jediná příjezdová cesta je v plánu změněná na cyklostezku, že do budoucna nebudou moci rozšiřovat svůj provoz nebo že změna dopravy může zasáhnout do pojezdové dráhy k letišti.

Většinu námitek radnice zamítla a územní plán schválila. Později se ale rozhodla, že na vyřešení dopravy v této zóně zadá studii. Než se z ní radnice dozví, jaké řešení je nejlepší, nechce muzeu pozemky pronajímat na delší dobu. Studie by mohla být hotová do půl roku.

26. září 2016