Letadla L410 z Kunovické Aircraft Industries budou létat v Nepálu.

Letadla L410 z Kunovické Aircraft Industries budou létat v Nepálu. | foto: idnesiDNES.cz

Z Kunovic na nejnebezpečnější letiště světa. Nepál koupil letoun L 410

  • 6
Firma Aircraft Industries pronikla na dosud nepřístupné trhy v jižní Asii. Během několika let by mohla do Bangladéše, Nepálu nebo na Srí Lanku dodat více než dvacet letounů. Ty už létají v Rusku, Nigérii, Mexiku nebo Tanzanii.

Kunovické společnosti se nedávno podařilo prodat první letoun L 410 do Nepálu.

„Za posledních třicet let je to vůbec první nové letadlo v této oblasti,“ pochvaluje si ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Dopravci v Nepálu dosud nakupovali pouze použitá letadla, která mívala technické problémy, někdy i s tragickými následky. Kunovický stroj tak znamená obrovský posun pro turisty z celého světa, kteří do exotické oblasti míří.

Velký úspěch je to i pro samotnou firmu. Oblast jižní Asie jí totiž dosud unikala. Teď už je jisté, že v příštím roce stejný soukromý dopravce Goma Air koupí od kunovické společnosti další dva letouny. A Aircraft Industries čeká, že to vyvolá ještě větší zájem.

„Firma tím hodila pomyslnou rukavici konkurenci, která bude dříve či později nucená svůj letový park také zmodernizovat, pokud nebude chtít přijít o podíl na trhu,“ naznačila Plšková.

Což už se také potvrdilo. Všichni dopravci, kteří v nebezpečném terénu himálajských hor fungují, chtějí s kunovickou firmou jednat. Už proto, že právě tento region potřebuje spolehlivé stroje, které jsou ideální na krátké vzdálenosti, nevadí jim vysoká nadmořská výška ani poušť a umí přistát prakticky kdekoli.

Obsadí trasu Káthmándú - Lukla a Káthmándú - Jomsom

Navíc zvládnou i nepříliš dokonalá letiště. Mimo jiné třeba obávanou přistávací plochu v městečku Lukla, kterou televizní stanice History Channel ve svém pořadu z roku 2010 vyhlásila jako nejnebezpečnější letiště světa.

Zatímco v Kunovicích je k dispozici dvoukilometrová přistávací plocha, v Lukle si musí piloti vystačit s dráhou dlouhou 496 metrů, která má navíc záludný dvanáctistupňový sklon a je na jedné straně vymezená příkrým srázem a na druhé skalnatou bariérou.

„Vzlet je ohromně náročný. A přistání na dráhu zařízlou do hory je v kombinaci s umístěním ve 2 860 metrech nad mořem a nestálostí tamního počasí doslova vražedné,“ upozornil Petr Jarocký. Tento zkušený kapitán posádky na začátku roku absolvoval na zmíněném letišti zkušební let s L 410 (více o něm čtěte také zde).

Aktuálně nakoupený letoun bude převážet turisty na nejobtížnějších linkách na trase Káthmándú - Lukla a Káthmándú - Jomsom.

Dlouholetý výrobce z Kunovic má velkou šanci během následujících tří až pěti let dodat do Nepálu dalších minimálně patnáct letadel dnes už legendárního typu L 410.

Chystá se také dodání tří letounů pro vzdušné síly Bangladéše v březnu 2015, dvě indické společnosti chtějí koupit čtyři stroje a ve stejném roce začne Aircraft Industries jednat s vládou Srí Lanky a Bhútánu.

Například v Indii už má L 410 všechna nutná povolení hotová. Nová indická vláda totiž plánuje postavit menší regionální letiště. A na ně potřebuje přesně takové stroje, jaké kunovická firma vyrábí.

26. února 2014