Leoš Novotný, šéf společnosti Leo Express.

Leoš Novotný, šéf společnosti Leo Express.

Leo Express plánuje více spojení mezi Prahou a Zlínským krajem

  • 23
Cestující ve Zlínském kraji se mohou těšit na lepší vlakové spojení s Prahou. Leo Express, který začal jezdit do regionu jako první soukromý dopravce, plánuje přidat ze Starého Města sedm párů vlaků a v úvahu přichází za určitých podmínek i přímý spoj ze Zlína.

Zatím vypravuje Leo Express od loňského prosince jeden ranní spoj ze Starého Města do Prahy a jeden večerní zpět (více zde).

"Dokážu si představit, že bychom na trati ze Zlína jezdili hybridním vlakem. Na dieselový motor do Otrokovic, odsud na elektrickou energii do Olomouce nebo třeba do Prahy," naznačil spolumajitel Leo Expressu Novotný.

Ze Zlína do Prahy jezdí jeden přímý spoj denně, který brzy ráno vypravují České dráhy. Zvýšením frekvence takových vlaků by vzrostl komfort cestujících.

Novotný, který pochází z Uherského Hradiště a jehož otec vlastnil známou konzervárnu Hamé, o spoji ze Zlína do Prahy mluvil před pár dny s krajským radním Františkem Čubou. Tomu se myšlenka na přímé spojení s Prahou zamlouvá.

"Vzhledem k tomu, že je dálnice často ucpaná auty, by to byla vhodná alternativa. Cestování bez přestupu by bylo pohodlnější a rychlejší," myslí si Čuba.

Smlouva kraje s drahami do roku 2019

Háček je v tom, že na regionálních tratích, tedy i na spojnici mezi Zlínem a Otrokovicemi, mají monopol České dráhy, které si platí Zlínský kraj. A Novotný říká, že jít proti dotovaným spojům je velké riziko.

Kraj má s Českými drahami uzavřenou smlouvu do roku 2019 a od státu dostává roční příspěvek skoro 100 milionů korun.

Přesto je možné, že by kraj příští rok vypsal na některé tratě výběrová řízení, v nichž by hledal nejlepšího dopravce. Trh by se tak otevřel.

"Nevylučuji, že v roce 2015 vypíšeme na část regionu tendr. Někteří dopravci se na tuto možnost ptají," přiblížil krajský radní Jaroslav Kučera, který má dopravu v kompetenci.

"Každý vlak, který posílí spojení s hlavním městem, je dobrý," dodal k plánu Leo Expressu.

Novotný by se do soutěže rád přihlásil. Bude však záležet, o jaké tratě půjde.

Už teď je zřejmé, že se soutěž netýká šesti frekventovaných tratí (například právě Vizovice - Zlín - Otrokovice nebo Valašské Meziříčí - Rožnov pod Radhoštěm), na nichž jezdí nové vlaky RegioShark. České dráhy je koupily díky dotaci Evropské unie a jejich užívání je vázáno na konkrétní trať.

Šéfka koordinátora je skeptická, bojí se o malé vesničky

Soukromník však musí vydělávat a má zájem o spoje, které budou cestující hojně využívat.

"Tratí, kde by se dala vypsat soutěž, není moc," myslí si Věra Fuksová, jednatelka společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje. "Nepředpokládám, že by se soukromý dopravce ucházel o okrajové tratě," dodala.

Podle ní by chtěl Novotný provozovat regionální spoje, které by svážely cestující k jeho dálkovým vlakům v Přerově nebo v Olomouci.

"A je otázka, zda bychom pak nemuseli vypravit další vlak, protože by nezastavoval v malých vesničkách," naznačila Fuksová.

Zkušební tendr na část trhu?

Otevření trhu je ovšem důležité v tom, že může přinést snížení ceny a zvýšení komfortu cestujících.

"Kraj by mohl na zkoušku vypsat tendr na 15 procent trhu. Díky němu by zjistil, zda Českým drahám platí přiměřenou částku," myslí si Novotný.

České dráhy tvrdí, že proti konkurenci nic nemají. "Zajišťujeme dopravní obslužnost plošně celého regionu. Nezaměřujeme se pouze na určitý segment trhu," uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Posílení spojů mezi Zlínem, potažmo Otrokovicemi a Prahou, by cestující uvítali.

"Do Prahy jezdím každý týden a nejčastěji vlakem. Cestu prodlužují přestupy. V Olomouci nebo v Otrokovicích musím někdy čekat na spoj i několik desítek minut," popsal svoji zkušenost Jan Kopecký ze Zlína.

Jančura volá po soutěžích bez dotací

Zájem o vypravování vlaků z Prahy do Zlínského kraje má i další významný soukromý dopravce, RegioJet Radima Jančury. Také on ovšem volá po tržním prostředí bez dotací kraje či státu.

"Získat cestující pak nebude těžké. Služby Českých drah jsou tam tragické," tvrdí Jančura.

Soutěže na obslužnost regionu vypisují už některé jiné kraje, například Jihomoravský. V případě autobusů vítězný dopravce zajížděl z části i do Zlínského kraje, který ho musel platit. A podle radního Kučery byly ceny srovnatelné s těmi, které jsou na Zlínsku běžné bez výběrových řízení.

"Podobně by to asi dopadlo u vlakové dopravy," domnívá se Kučera.