Soud v Uherském Hradišti začal rozplétat případ tragické smrti čtyř dívek při...

Soud v Uherském Hradišti začal rozplétat případ tragické smrti čtyř dívek při rally v Lopeníku. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Tragédie v Lopeníku změnila rallye. Školení jsou lepší, závody pomalejší

  • 7
Nedostatečné proškolení, na které u soudu upozornil traťový komisař obžalovaný za smrt čtyř divaček při rallye v Lopeníku, potvrdili také jeho kolegové. Podle zástupců Svazu rallye se podmínky pořádání závodů od té doby zpřísnily.

Ze smrti čtyř dívek při závodech na Lopeníku je obžalovaný dvaadvacetiletý traťový komisař. Za usmrcení z nedbalosti a těžké ublížení na zdraví z nedbalosti mu hrozí až šestileté vězení (více o soudu čtěte zde).

Stejnou zodpovědnost, podmínky i povinnosti ale měly při rallye i desítky dalších lidí.

Bezpečnostní desatero Svazu rally

Místa, kde v žádném případě nemohou být diváci (obecná pravidla)

  1. V zakázaných místech a před páskou nebo zábranou. Tato místa jsou velmi nebezpečná. Páska (příp. zábrany) vždy tvoří hranici diváckého prostoru, teprve za nimi při pohledu od trati RZ se může stát.
  2. V únikových zónách a uvnitř vykřížování páskou. Vyznačují se na křižovatkách, kde se křížením pásek znemožní pohyb diváků. Tento prostor je určen pro vozy, kterým se nepodaří odbočovací manévr, zpomalit a dostat auto pod kontrolu. V těchto místech nesmí stát ani kameramani a fotografové!
  3. V blízkosti trati (před příkopem, před vyvýšením, před srázem apod.).
  4. Pod úrovní vozovky (až do dostatečné vzdálenosti od trati).
  5. Před pevnou překážkou (plot, stěna, strom, vozidlo ap.).
  6. V místech proti přijíždějícím vozidlům.
  7. Na vnějším i vnitřním obvodu zatáček.
  8. V místech intenzivního brzdění nebo akcelerace po obou stranách trati.
  9. Po obou stranách trati u skoků a horizontů (zejména za nimi).
  10. V bezprostřední blízkosti trati RZ, např. u hradící pásky, na nízkých zídkách a na svodidlech by zásadně neměli diváci sedět (nulová schopnost reagovat na situaci).

Diváci mohou být pouze:

  1. Ve vyznačených diváckých místech.
  2. Na stanovištích dostatečně vyvýšených nad tratí.
  3. Za pevnou hradbou (zeď, taras, stromy apod.).
  4. Ve značné vzdálenosti od trati.

Ostatní místa jsou pro diváky zakázaná.

Kompletní Bezpečnostní manuál pro rally si můžete prohlédnout zde.

Hradišťský soudce Jiří Přibyl ve středu zkoumal, jak se ostatní traťoví komisaři chovali. Na Lopeníku to byli dobrovolní hasiči z Březové. Ty doplnili tři náhradníci, mezi nimi i obžalovaný Petr Plášek. Všichni měli za sebou povinné školení, podepsali přihlášku a měli dostat 500 korun jako odměnu.

Při jejich výpovědích se ale potvrdila předchozí slova pořadatelů. V tom smyslu, že na proškolení komisařů, kteří hlídají trať a dbají na bezpečnost diváků, neexistoval žádný manuál. Tedy pokyn, který by jasně říkal, jak dlouho musí školení trvat, co přesně při něm musí zaznít, jestli se musí promítat instruktážní video nebo kdo má právo být školitelem.

Ani se to nedalo nazvat školením

Organizátoři lopenického závodu uspořádali školení dvě. Jedno v Uherském Brodě, druhé v Březové. Sami říkali, že obě byla dostatečně dlouhá a zaznělo všechno, co mělo. Především takzvané bezpečnostní desatero vydané Federací automobilového sportu. Hasiči měli jiný názor.

"Když obě srovnám, tak to druhé se snad ani nedá nazvat školením," konstatoval jeden z traťových komisařů Richard Jurásek.

"V Brodě bylo týden před závody, trvalo asi dvě hodiny, procházeli jsme si knížku s pokyny, promítali nám video o haváriích," vypočítal Jurásek.

Druhé proškolení se uskutečnilo v den závodů v sousední obci Březová. Výklad podle svědků trval zhruba pětačtyřicet minut.

Obžalovaný Plášek absolvoval jen školení v sousední obci. Stejně na tom byl i jeden z hasičů.

"Bylo to chaotické, krátké, nepřehledné," prohlásil sedmadvacetiletý Tomáš Machala. "Neodcházel jsem s tím, že vím, kde mohou lidé stát," vysvětlil.

Po tragédii jsou školení kvalitnější

Tragický konec lopenického závodu ale všechny další starty v Česku změnil. Nebo by měl. A cílem nových opatření je, aby podobnou větu už nikdo nikdy nepronesl.

"Snažíme se závody zpomalit, přidáváme retardéry, děláme kvalitnější školení, zpřísnili jsme vydávání licencí pro závodníky," vyjmenoval předseda svazu rallye Tomáš Kunc.

Dnešní pořadatelé mají k dispozici dvě modelové tratě. Jde o vzorové rychlostní zkoušky, na kterých jsou v terénu vyznačená divácká místa a zakázané plochy. Prakticky tak pořadatelé zjistí, jak který prostor musí vypadat.

Nicméně školení na těchto místech nemohou absolvovat úplně všichni traťoví komisaři, kteří se na závodech objeví. Už kvůli vzdálenosti nebo jejich vysokému počtu. Povinné je hlavně pro vedoucí rychlostních zkoušek a jejich zástupce. Ti pak poznatky předávají dál.

Hlavní zodpovědnost za to, aby z hlediska bezpečnost bylo vše tak, jak má, stále nese organizátor. I za to, jaké komisaře na trať postaví.

"Vybírám si ty, kteří se mi osvědčili z minulých závodů," oznámil organizátor Rallysprintu Kopná a Mikulášské rallye Josef Minařík.

Jinak se závody podle něj příliš nezměnily. Jen se traťoví komisaři častěji ptají, co by se stalo, kdyby došlo ke stejné tragédii, jako na Lopeníku. "Říkám jim, že když si budou práci dělat poctivě, nic se nestane. A pokud ano, nehodím je přes palubu," dodal.

10. listopadu 2012