Přes Bělovský jez musely lodě přenést jeřáby. Za několik let má být postavena...

Přes Bělovský jez musely lodě přenést jeřáby. Za několik let má být postavena plavební komora. | foto: Baťův kanál

Kroměříži chybí propojení s Baťovým kanálem, lodě přes jez dostal jeřáb

  • 3
Kroměříží v sobotu proplouvaly lodě, jako by řeka Morava nebyla z obou stran zatarasena jezy. Přes překážku je tentokrát přenesl jeřáb. Za pár let už nebude třeba. Baťův kanál se má prodloužit až do Kroměříže.

Počasí je špatné, před pár desítkami minut bylo ale mizerné. Na čtyřicet zájemců, kteří čekali na Erbenově nábřeží v Kroměříži na projížďku lodí po Moravě, rozehnala průtrž mračen doprovázená silnou bouřkou. Teď poprchává a lidé opatrně sestupují po schůdkách ke dvěma provizorním molům, u nichž střídavě kotví tři výletní lodě.

"Pojedu lodí poprvé, aj ty?" obrací se natěšená holčička na svého otce, který ji drží za ruku. Oba nastupují do kymácejícího se člunu, už je téměř plný.

"Můžeš," zazní odněkud pokyn a Martin Němec nastartuje loď. Pomalu přidává plyn a vyjíždí proti proudu. Na tom by nebylo nic zvláštního, pokud by se dalo do Kroměříže běžně doplout. To ale není možné, brání tomu jezy v Bělově a nad Kroměříží. Zatím.

Kormidelník Němec, jinak jednatel společnosti Kroměřížská plavební, po pár desítkách metrů plavby ukazuje na levý travnatý břeh. "Až se bude dát do Kroměříže doplout, tak tady vznikne přístaviště," hlásí.

Půjde o šedesát metrů dlouhé betonové molo pro šest lodí. Nahoru povedou schody a chodníček pro vozíčkáře. Na nábřeží vznikne zázemí pro turisty.

"Bude tam sociální zařízení, šatny, sprchy, půjčovna kol, stánky se suvenýry," vyjmenovává místostarosta Kroměříže Marek Šindler, který je také na palubě.

Mezitím se opět dává do prudkého deště a hladina vypadá jako by měla husí kůži. Ostatně parno není. Cestující jsou ale spokojení. Někteří se schovali do podpalubí, jiní postávají pod stříškou u kormidelníka.

Plavba v Kroměříži

Do pár let by mohlo být v Kroměříži na řece Moravě postavené přístaviště pro výletní lodě. Jde o součást projektu výstavby plavební komory v Bělově. Díky tomu se Baťův kanál prodlouží o zhruba jedenáct kilometrů. Lodě budou jezdit až do Kroměříže, což může pro město znamenat příchod nových turistů.

V sobotu dopoledne v rámci propagace jezdily po Moravě v Kroměříži výletní lodě a zdarma vozily zájemce. Součástí akce byla i hudební vystoupení. Sešli se tady zástupci všech organizací, které se lodní dopravou zabývají. Hlavní slovo má Ředitelství vodních cest ČR, které chce kromě zmíněných investičních akcí vybudovat přístaviště na Pahrbku v Napajedlích. Počítá i s technickým zázemím, takže lodě tam budou moci také tankovat.

Ten sice nesvírá kormidlo ale volant a člun má zvuk silného auta, ale zůstaňme u námořnické terminologie. Němec otáčí plavidlo a pluje po proudu směrem na Otrokovice. Míjí další loď plnou lidí, následuje prudké mávání rukou a hlasité pozdravy.

Po řece korzují tři lodě, které jeřáby den před plavbou přenesly přes Bělovský jez. Za pár let už to nebude potřeba. V jezu vznikne plavební komora, což bude znamenat prodloužení Baťova kanálu do Kroměříže, tedy o zhruba 11 kilometrů.

"Bude to další lákadlo pro turisty a důvod k tomu, aby zůstávali v regionu déle. Trasa kanálu bude delší, navíc Kroměříž nabízí krásné památky zapsané v UNESCO," vysvětluje ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek.

Sedí v podpalubí, má na sobě stylové bílomodré pruhované tričko a hlavu plnou plánů. Mluví o dalším prodlužení Baťova kanálu, který dnes měří 53 kilometrů. Na jihu do Hodonína, na severu nad Kroměříž.

"Výhledově uvažujeme o splavnění Moravy od jejího soutoku s Bečvou po soutok s Dyjí na jihu. Řeka je v tomto úseku vedena jako vodní cesta," naznačuje Bártek.

Úpravy jezu a stavba přístaviště vyjdou na 180 milionů korun

Smělé plány však dokáže převést do skutečnosti jenom Ředitelství vodních cest ČR, které financuje úpravy Bělovského jezu i přístaviště v Kroměříži. Obojí vyjde dohromady na 180 milionů korun. Hotovo má být v roce 2018.

Zatím ale vázne vydání povolení na úpravy jezu, protože se ozývají ekologické organizace a úřady vše prověřují (více zde).

"Neděláme nic proti životnímu prostředí, pouze propojujeme dva úseky vodní cesty," tvrdí vedoucí přípravy oddělení Ředitelství vodních cest Martin Vavřička, který je také pohodlně usazený v podpalubí výletní lodi.

Venku je opět vlídněji, hladina se jen neklidně vlní, pohrává si s klacky a sem tam s pet lahví.

"Když se Baťův kanál prodlouží, nebude to znamenat, že by tady jezdily tankery a koryto by bylo vybetonované," ujišťuje Němec a lehce svírá černý volant.

Displej na hloubkoměru ukazuje dva metry a více. Ponor výletních lidí je do půl metru. Koryto by se tedy nemuselo bagrovat.

Loď dál pluje na jih mezi zelenými břehy. Zase hustě prší.

"Dejte si rum," zavolá do podpalubí Němec. Na počasí si nestěžuje. U nenápadného místa poblíž kroměřížského letiště, kde má vzniknout malá zátoka pro kotvení lodí, otáčí člun.

Vracíme se proti proudu. Po pravé straně se objevují bytovky, před námi na mostě zarachotí vlak. Jsme opět u mola. Zase pevná zem.