Takhle bude vypadat klíčová plavební komora u jezu v Bělově, která teprve umožní prodloužení Baťova kanálu z Kroměříže do Otrokovic.

Takhle bude vypadat klíčová plavební komora u jezu v Bělově, která teprve umožní prodloužení Baťova kanálu z Kroměříže do Otrokovic. | foto: Jiří Durďák

Kroměříž získá přístav, po Baťově kanálu sem ale lodě přes jez nemohou

  • 0
Ministerstvo dopravy mění své plány ohledně přístaviště v Kroměříži. Podle nejnovější dohody totiž už nehodlá s jeho stavbou čekat na vybudování plavební komory v Bělově, kde zatím prodloužení Baťova kanálu brání jez.

"Chceme, aby byla plavba mezi Kroměříží a Otrokovicemi zahájená co nejdřív. Tomu by pomohlo, kdyby se před stavbou plavební komory postavilo přístaviště v Kroměříži," řekl Jaroslav Pospíšil, ředitel odboru plavby na ministerstvu dopravy.

Už teď je totiž kolem Kroměříže splavný úsek dlouhý 12 kilometrů, který můžou vodáci využívat. S plavební komorou v Bělově se ale nadále počítá.

Příznivci Baťova kanálu si od nového přístaviště slibují vyšší zájem turistů. "Úsek mezi Kroměříží a Otrokovicemi sice ještě není spojený s kanálem plavební komorou, ale teď je ideální pro rozvoj rekreační plavby," míní Jiří Durďák, manažer Sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu.

Velkou výhodou navíc je, že území je v celé délce propojené cyklostezkou a cyklotrasou.

Vznik menšího, asi sedmnáctimetrového přístaviště by podle něj mohl být reálný už brzy. "Tak do tří let by se mohlo opravdu postavit," odhaduje Durďák.

Bez plavební komory bude přístav jen pro menší lodě

Město je zatím k těmto plánům trochu skeptické. "Teď vodní doprava v Kroměříži funguje na amatérské bázi, plují tu menší plavidla," řekl mluvčí města Pavel Zrna. "Když vznikne pouze nové přístaviště a ne plavební komora v Bělově, pro nás se nic nezmění. Větší lodě se totiž přes Bělov bez plavební komory nedostanou," dodal Zrna.

Baťův kanál

Nyní je dlouhý asi 53 kilometrů a dá se z něj doplout z Otrokovic do Skalice. Na jižní straně chybí plavební komora v Sudoměřicích, což brání propojení kanálu až do Hodonína. Na severní straně není plavební komora v Bělově, která by umožnila prodloužení Baťova kanálu až do Kroměříže.

A Zdeněk Butula, provozovatel lodní dopravy v Kroměříži, přidává ještě další varování. "Morava v Kroměříži se potýká s vysokým kolísáním hladiny. To může vyřešit pouze vysokovodní stání," upozorňuje Butula.

Vysokovodní stání, které by umožnilo plavidlům nad jednu tunu kotvit na Moravě i při výkyvech hladiny, chtěla Kroměříž vloni dokonce postavit ze svého. "Jenže z toho sešlo, protože bez bělovské plavební komory to nemá smysl," popisuje začarovaný kruh Zrna. V Bělově už se ale rýsuje dohoda s majitelem pozemku, který stavbu komory blokoval.

Dokonalé propojení s Baťovým kanálem má vyřešit právě plavební komora za 182 milionů korun, s jejíž pomocí budou moci lodě překonávat místní jez.

Po protažení Baťova kanálu pak získají turisté jedinečné možnosti: například dojet lodí do přístaviště v Kroměříži, zakotvit a romantickou plavbu zpestřit prohlídkou památek UNESCO - proslulé Květné zahrady nebo Arcibiskupského zámku - a poté pokračovat lodí dál po proudu směrem na Otrokovice.

,