Dvacet parkovacích míst za Domem kultury podporuje Kroměříž 300 tisíci korunami ročně. Ilustrační snímek

Dvacet parkovacích míst za Domem kultury podporuje Kroměříž 300 tisíci korunami ročně. Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Kroměříž zvažuje, zda pokračovat v podpoře majitele parkoviště

  • 3
Soukromé kryté parkoviště za kroměřížským Domem kultury dostává od města dotaci na rok provozu ve výši 300 tisíc korun. Radnice za padesát vyhrazených míst platí už od roku 2006, tento postup ovšem nyní přezkoumává antimonopolní úřad. Majitel parkoviště žádá o prodloužení dotací.

Smlouva s městem se vztahuje na 50 parkovacích míst, sedm dalších poskytuje majitel hlídaného parkoviště podle svých slov invalidním řidičům jako bonus. Žádost majitele podpořilo peticí dvaadvacet řidičů, často seniorského věku, kteří zvýhodněného krytého parkování využívají.

"Na posledním jednání rady jsem vyzvala naše právníky, aby celou záležitost zkonzultovali s úřadem na ochranu hospodářské soutěže, zda tím neporušujeme zákon," vysvětlila obavy starostka Kroměříže Daniela Hebnarová z ODS.

Každé parkoviště se hodí

A protože do posledního zastupitelstva, které mělo o obnovení smlouvy na příspěvek rozhodnout, se antimonopolní úřad nevyjádřil, odložili zastupitelé své rozhodnutí na příště.

"Zeptejte se těch lidí, kteří tam parkují. Nevím, jak jinak chce město těm invalidům zajistit parkování ve Spáčilově ulici," naráží majitel parkoviště Pavel Halas na fakt, že nedaleká ulice plná věžáků dlouhodobě trpí nedostatkem parkovacích míst.

Starostka Hebnarová se ovšem netají tím, že dotování soukromého parkoviště z obecních peněz nepovažuje za systémové řešení.

Uznává, že s parkováním ve městě je velký problém, a to tím spíš, že se napřesrok chystá rozsáhlá rekonstrukce Spáčilovy ulice na sídlišti Bělidla, čímž se tamním řidičům už tak špatná situace ještě mnohem zhorší.

Pokud by antimonopolní úřad obnovení letité smlouvy posvětil, bylo by podle starostky její obnovení vhodné pouze jako nouzová výpomoc s parkováním po dobu rekonstrukce blízkého kroměřížského sídliště.

"Není to úplně standardní postup. Na druhou stranu chápu, že se město snažilo vyhovět občanům v lokalitě, kde parkovací místa opravdu nejsou," tvrdí.

Systémové řešení mají podle Hebnarové najít dopravně-urbanistické studie, s jejichž tvorbou počítá město na příští rok, včetně dopravního generelu.

Padesátka privilegovaných řidičů

Parkoviště bylo otevřeno koncem roku 2005. Patří společnosti WAA Invest podnikatele a známého hokejového rozhodčího Pavla Halase, který mimo jiné roku 2011 tři měsíce působil jako asistent senátora a místostarosty Miloše Malého z ČSSD.

Smlouvu na příspěvek od města schválili zastupitelé před volbami v roce 2006 na jeden rok, od roku 2007 ji však až dosud opakovaně prodlužovali vždy na dva roky, naposledy do září 2013.

Model, kdy se samosprávy z veřejných peněz finančně podílejí na provozu soukromých parkovišť, není neobvyklý. Třeba v Plzni funguje takzvaný PPP projekt parkovacího domu Rychtářka, podobně plánuje postavit parkovací dům město Litomyšl.

Části obyvatel Kroměříže vadí, že nápad se zrodil až poté, co se parkoviště nedařilo naplnit, a 300 tisíc ročně pro pět desítek "privilegovaných" řidičů se jim zdá příliš.

"Chápu, že to každý může vnímat různě. Já ale těm lidem dělám servis a pokud vím, další parkovací místa ve Spáčilově ulici udělat nejde," řekl Halas.