Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

D1 máme místo obchvatu, chceme ji zdarma, lobbuje Kroměříž v Praze

  18:12aktualizováno  18:12
Nové vedení Kroměříže uvádí ve svém programovém prohlášení jako jeden ze zásadních bodů snahu využívat část dálnice jako obchvat města, tedy bez nutnosti mít dálniční známku. O to se však bude snažit už třetí vedení města v řadě. Žádné dosud neuspělo.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Protože výsledek v otázce bezplatné části dálnice kolem Kroměříže se dá tušit i nyní, v dokumentu začíná slib slovy „pokusíme se“.

Pokud by však dálnice podél města svedla část dopravy z centra, lidem by se zásadně ulevilo.

Obchvat Kroměříže

Kroměřížská radnice získala výjimku ze zpoplatnění dálničního úseku Kroměříž východ - Kroměříž západ pouze na rok.

Silnice byla dostavěna v září 2008 a do konce roku 2009 ji mohli motoristé využívat zdarma. Pak byl úsek zpoplatněn.

Ministerstvo dopravy pod vedením Víta Bárty další žádost o výjimku zamítlo. Od té doby se i přes snahu Kroměříže stav nezměnil.

„Chceme to alespoň zkusit. Už v minulosti návrh města několikrát neprošel, ale protože se pořád mění složení vlády i ministři dopravy, je naděje, že to třeba jednou vyjde,“ uvedl místostarosta Marek Šindler ze sociální demokracie.

V Kroměříži vkládají velké naděje do radního Radka Vondráčka, který je zároveň poslancem za ANO.

„To je totiž věc, která nelze vyřešit jen pro Kroměříž. Musel by se změnit systém,“ řekl lidovecký místostarosta Pavel Motyčka.

Ministerstvo dopravy argumentuje, že už existuje mnoho výjimek, a proto nechce další.

Vondráček jednal s bývalým šéfem resortu a chystá se i na současného Dana Ťoka.

„U Kroměříže je evidentní, že dálnice slouží jako obchvat. Pokud to nepůjde, nejkrajnější řešení je změnit zákon,“ reagoval Vondráček.

Co s bývalou armádní budovou na Hanáckém náměstí?

Podobně obtížné bude naplnit další bod, který slibuje smysluplné využití bývalé armádní budovy na Hanáckém náměstí. Zajistit zhruba 100 milionů potřebných na rekonstrukce bude menší z problémů.

Daleko náročnější se jeví zajistit, aby si budova vydělal na provoz. Zatímco lidé kolem hlavního iniciátora projektu Motyčky opakovaně prosazují vznik komunitního centra, ostatní členové koalice varují, že kromě něj tam musí být i komerční prostory, které budou vytvářet zisk.

„Přiznám, že moc nápadů nemáme. Ve městě není dostatečná kupní síla, těžko si to někdo pronajme,“ naznačil Šindler.

Ambicí města je i úspěšné lákání turistů, pro něž je Kroměříž z historického hlediska atraktivní. Přidat se ale mohou i aktuální lákadla.

„Pomoci nám může například propojení s Přerovskem a severní Moravou novými cyklostezkami, které plánujeme,“ přiblížil starosta Jaroslav Němec z hnutí ANO.

Lidé se mohou těšit i na nové autobusy MHD, které pravděpodobně pojedou na alternativní pohon. A v plánu jsou i kratší, tedy úspornější verze, které by jezdily na méně frekventovaných linkách. Současné vozy jsou staré asi devět let a budou potřebovat postupnou obměnu.

Kromě toho by senioři nad 65 let měli podle slibů radnice začít jezdit v MHD zdarma. Přesný termín ale zatím schází.

Na opravu stadionů budou potřeba miliony

Obyvatelé mohou ušetřit také na společném nákupu energií, které chce radnice organizovat i pro občany a velmi konkrétně se jich dotkne i takzvaný mobilní úředník. Ten už ve zkušebním provozu funguje z minulého volebního období, zatím o něm ale málokdo ví.

„Je to úředník, za kterým nemusí občan chodit. Naopak přijde k němu domů, a tam vyřídí základní věci, třeba nový občanský průkaz,“ popsal Šindler.

Jde o službu pro seniory, lidi se zdravotním postižením nebo i maminky na rodičovské dovolené.

Podstatné jsou i rekonstrukce zimního a plaveckého stadionu. Na ty však bude potřeba částka v řádech milionů korun, které musí město získat z dotací. Pokud neuspěje, stav sportovišť se nezmění.

Naopak přístaviště na řece Moravě, které bude sloužit rekreačním plavbám, už se rýsuje. Stavět jej má stát, město pak přidá zázemí na břehu řeky a lodě zdejší podnikatelé.

Z hlediska investic bude letošní rok úsporný. „Je nutné dál snižovat dluh města, což se dobře dařilo už našim předchůdcům,“ poznamenal Němec.

Investovat tak Kroměříž bude především do rekultivace skládky v Lutopecnách, obnovy zeleně a zateplování dvou radničních budov.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Chybějí nám zaměstnanci, chceme Ukrajince, zní z firem

Firmy ze Zlínského kraje stále častěji shánějí zoufale chybějící pracovníky i v zahraničí. Od začátku roku požádaly přes Hospodářskou komoru o téměř 500 lidí z...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Zlínský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Zřícenina hradu Lukov.
Máme otevřeno, hlásí hrad Lukov. Kvůli moru divočáků mu ubylo návštěvníků

V polovině srpna mají v pokladně hradu Lukov na Zlínsku jen polovinu peněz ze vstupného než obvykle. O tom, co stojí za náhlým odlivem návštěvníků, mají jasno...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.