(ilustrační foto)

(ilustrační foto) | foto: Martin Stolař, MAFRA

Kroměříž s Olomoucí propojí Arcibiskupská cyklostezka, hledá se trasa

  • 5
Nová cyklostezka spojí Kroměříž a Olomouc. Povede místy, jimiž jezdívali arcibiskupové, a nabídne historii i přírodní krásy. První část by mohla být hotová už příští rok.

Plány na stavbu cyklostezky, která propojí někdejší arcibiskupská sídla Kroměříž a Olomouc, dostávají jasné obrysy. Zhruba desetikilometrová část od Kroměříže po Tovačov by mohla stát na konci příštího roku.

„V tuto chvíli hledáme nejvhodnější místa, kudy cyklostezku vést. Letos ji připravíme a příští rok se může začít stavět,“ uvedl místostarosta Kroměříže Pavel Motyčka.

Hotová by pak byla v řádu měsíců, takže první cyklisté se po ní projedou ještě před koncem roku 2016. Tedy v ideálním případě.

Přibližná trasa vede z Kroměříže na Bezměrov, opustí území Zlínského kraje a bude pokračovat podél řeky Moravy ke Kojetínu a Tovačovu. Potud ji postaví mikroregion Střední Haná. O další části až do Olomouce se bude teprve jednat.

„Jde o klidný, nenáročný terén, který ovšem má hodně co nabídnout. Třeba lužní lesy nebo Tovačovská jezera. Navíc je na trase celá řada církevních památek, na které bychom turisty upozornili,“ řekl starosta Kojetína Jiří Šírek, který přípravy koordinuje.

Zapadne do sítě spojující důležité moravské stezky Pracovní název cyklostezky je Arcibiskupská a velmi pravděpodobně už se jiné jméno hledat nebude.

„Starostové se ptali, jestli jej mohou používat. Nám to rozhodně nevadí,“ řekl mluvčí Arcibiskupství olomouckého Jiří Gračka.

„Odkazuje to na historii, těmi místy arcibiskupové skutečně cestovali, když mezi městy přejížděli,“ dodal Gračka.

Na cyklostezky má být dost peněz

Rozpočet na stavbu se odhaduje mezi 20 a 30 miliony korun. Pokud by trasa využila některé úseky už existujících cyklostezek, částka se sníží. Na stavbu je navíc ideální doba.

„Máme informace z ministerstva dopravy, že na cyklostezky bude v příštích letech dávat poměrně velký balík peněz,“ prozradil Motyčka.

Nová cyklostezka by rovněž zapadla do konceptu páteřní sítě, která spojí hlavní stezky na Moravě. Vznikne tak 600 kilometrů dlouhá trasa, která povede přes čtyři moravské kraje.

„To bude skutečný unikát, minimálně ve střední Evropě,“ podotkl kroměřížský místostarosta.

Zlínský kraj díky cyklostezkám Bečva a Baťův kanál patří k nejlépe vybaveným regionům v zemi. Vzniká tady i třetí páteřní trasa Bečva-Vlára-Váh, která povede z Ústí u Vsetína přes Valašské Klobouky až na Slovensko (více zde).

Kromě stezek však region nabízí i trailové trasy neboli sjezdy v terénu v lesích. Ta největší, ve Vsetíně, se bude dál rozšiřovat a na Kyčerce, ve Velkých Karlovicích nebo Zděchově vzniknou letos nové.

„Ve Valašském Meziříčí letos začnou stavět zábavní areál pro cyklisty. Bude v něm ovál s klopenými zatáčkami a bikrosové dráhy,“ řekl Zdeněk Urbanovský z Centrály cestovního ruchu Východní Morava.