Stavba silnice (Ilustrační snímek).

Stavba silnice (Ilustrační snímek). | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Kritizovaný obchvat Kroměříže by mohl vést jinudy, slíbili politici

  • 0
Kritizovaná trasa plánovaného obchvatu Kroměříže by se přece jen mohla změnit. Poté, co se proti plánu ve městě zvedla vlna odporu, vedení radnice slíbilo, že předloží nové varianty, kudy by mohla silnice vést.

Vedení Kroměříže na posledním zasedání zastupitelů přislíbilo, že nové návrhy občanům předloží během dubna. Plánovaný jižní obchvat chtějí zastupitelé zanést do připravovaného územního plánu. "Uděláme setkání s veřejností, kde nové varianty projednáme," podotkla starostka Daniela Hebnarová.

O tom, jaký zájem lidé ve městě o tohle téma mají, svědčil natřískaný sál při jednání zastupitelstva a následná bouřlivá debata.

Co lidé řešili? Dnes vede trasa chystaného obchvatu kolem Bagráku, ulicí Na Hrázi, Altýře, volnými plochami Vážanského rybníka, Loukami a plochou Újezd. Podle platného územního plánu města jsou to ale pořád lokality určené k bydlení a podnikání.

"Kolem Bagráku navíc vede cyklostezka, je tam klidová zóna v přírodě," popsal jeden z obyvatel Petr Komínek.

Nový územní plán má radnice schválit nejpozději do roku 2015. A lidé chtějí dosáhnout toho, aby v něm byla trasa pro obchvat Kroměříže zakreslena jinak. Momentálně totiž vede přes pozemky, na kterých majitelé nemohou stavět, protože je blokuje stavební uzávěra.

Nový návrh musí schválit kraj

"Nejvíc mi na celé situaci vadí, že radnice před lety rozhodla, kudy obchvat povede a lidé o tom nevěděli," zlobí se další z obyvatel Kroměříže Vojtěch Masný.

V místech, kde se s novou silnicí počítá, koupil v roce 2006 pozemek na stavbu rodinného domu. "Právě proto, abychom předešli nepříjemným překvapením, jsem se před koupí podíval do územního plánu města. Ta lokalita byla určena k bydlení, tak jsme pozemek koupili," popsal.

"O dva roky později se pár lidí na radnici rozhodlo, že tudy povede silnice. Věřím, že to vyvěsili na nějakou úřední desku, ale kdo to čte? Donedávna jsem o tom vůbec nevěděl," dodal Masný.

Jiný muž zase hodlal rozšířit podnikání. "Zajistil jsem si finance a začal shánět potřebná povolení," řekl Jiří Ševčík. "Teprve tehdy jsem zjistil, že mám na vlastním pozemku stavební uzávěru a poprvé slyšel o obchvatu," popsal podnikatel. (o jeho případu čtěte zde)

Obrat k lepšímu mohou lidé reálně pocítit nejdřív letos na podzim. Město totiž může uvolnit aspoň některé pozemky, které stavební uzávěra blokuje.

"Koridor pro obchvat je teď místy široký až 400 metrů. Mohli bychom trasu zpřesnit, vytyčený koridor tak zúžit a aspoň některým lidem parcely uvolnit," vysvětlila radní Blanka Šimůnková. Je to nejrychlejší možnost, jak může město lidem vyjít vstříc.

"Věřím, že najdeme jinou lokalitu, kudy by silnice mohla vést," nepochybuje Šimůnková. "Ale nový návrh budou muset nejprve schválit krajští úředníci. A dokud to neudělají, bude platná současná trasa. Zúžení koridoru tak bude rychlejší," dodala.