Když šestadvacetiletý motorkář v červnu roku 2012 projížděl známými buchlovskými kopci, vlétl ve stoupání příliš rychle do pravotočivé zatáčky. Dostal se do protisměru, kde narazil do auta. A po střetu zemřel.
Nejrizikovější místa Zlínského kraje
Zdroj: Allianz |
Takové dopravní nehody se na průtahu buchlovskými kopci, spojnici Brna s Uherským Hradištěm a Slovenskem, bohužel pořád stávají, takže tato oblast patří mezi nejrizikovější v Česku. V průzkumu pojišťovny Allianz, která použila policejní statistiky za poslední tři roky, je vůbec páté nejnebezpečnější.
A v první dvacítce jsou tři kritické oblasti Zlínského kraje, který je v této statistice druhý nejhorší.
Aby toho nebylo málo, tak podle výpočtů České pojišťovny za loňský rok je Uherské Hradiště v oblasti dopravy nejméně bezpečným okresním městem v zemi.
"Myslím si, že krajské silnice nejsou extrémně nebezpečné. Hlavní příčinou nehod bývá lidský faktor," usuzuje však vrchní komisař z odboru služby krajské dopravní policie ve Zlíně Petr Zetek.
Zřejmé je, že statistiky velmi ovlivňuje dění v Chřibech na silnici I/50. Táhlá stoupání a klesání v kombinaci s prudkými zatáčkami lákají motorkáře k divoké jízdě, která končí i tragicky. Za poslední tři roky se tady stalo přes padesát nehod, při nichž zemřeli dva lidé.
Dříve však byla situace o hodně horší. Zlepšit se ji podařilo zdrsněním povrchu vozovky, odrazkami na svodidlech a dalšími opatřeními. Na divoké řidiče působí i častá přítomnost policejních hlídek. Ale co dál?
Hradiště je přetížené, říká šéf dopravního inspektorátuSice to tak na první pohled nevypadá, ale Uherské Hradiště a celý okres mají do bezpečného regionu v oblasti dopravy daleko. Město má vůbec nejrizikovější cesty mezi všemi okresními městy, navíc v jeho okolí je několik nebezpečných míst. Jak si tuto situaci vysvětlujete? Může za to neukázněnost řidičů, nebo nepřehledné úseky? Jak to zlepšit? |
"V Evropě se osazují dvojitá svodidla, tedy dvě svodidla nad sebou. Mohlo by se to zkusit i tady," naznačil Zetek.
Přestavba křižovatky nestačila
Druhým nejrizikovějším místem je další část průtahu buchlovskými kopci v oblasti Staré Hutě. I tady jsou kritické hlavně zatáčky.
Silniční tah odtud pokračuje do Střílek, za nimiž je křižovatka, která je třetím nejméně bezpečným místem ve Zlínském kraji a devatenáctým v Česku.
Zvláštní přitom je, že před deseti lety ji silničáři přestavěli tak, aby byla bezpečná.
"Místo je dnes přehledné, řidičům nic nebrání ve výhledu. Přesto se stává, že se tady auta srazí," reagovala mluvčí kroměřížské policie Simona Kyšnerová.
Loni jel řidič náklaďáku z vedlejší cesty a nevšiml si blížícího se auta na hlavní. Po srážce byli oba šoféři zraněni. Ve Střílkách se už podle policie další opatření dělat nedají. "Křižovatka je přehledná," je přesvědčen Zetek.
Další nebezpečnou oblastí je Cyrilometodějská ulice ve Valašských Kloboukách, tedy hlavní silniční průtah městem. Po jeho stranách jsou obytné domy, obchody, pošta, škola.
Provoz na cestě i chodnících je obrovský, což vede k nehodám. Jako před pár lety, kdy za šera srazilo auto chodkyni, která v nemocnici zemřela. Město právě dokončuje řešení, které má být účinné.
"Rozšířili jsme chodníky, udělali nové přechody, které jsou nasvícené. Závady jsme odstranili," shrnul starosta Valašských Klobouků Dalibor Maniš.
Bezpečnost na silnicích okresních měst
Zdroj: Česká pojišťovna |
Hradiště doplácí na počet zraněných a mrtvých
Podobný problém řeší i Uherské Hradiště, které je podle statistik nejméně bezpečným okresním městem v zemi. Prochází jím hlavní tah ze severu na jih, jehož úpravy ale moc nezmůžou. Jediným řešením je nová rychlostní silnice R55, jejíž výstavba je však v zatím v nedohlednu.
Česká pojišťovna při bezpečnostním průzkumu vychází z policejních statistik, které pak poměřuje s počtem obyvatel daného města. Tato metoda pro Uherské Hradiště nedopadla dobře.
Na 25 tisíc obyvatel tam bylo čtrnáct vážných a patnáct lehkých zranění. Dva lidé zemřeli.
Podle policistů i politiků je příčina špatné situace jasná. Může za to průtah městem, po němž denně projede téměř 30 tisíc aut.
A byl by to zázrak, kdyby se při takové intenzitě nestávaly nehody. Řešení se nabízí: dostat auta z města.
"Až bude postavena rychlostní silnice R55, odvede obrovské procento tranzitní dopravy. Tedy nákladní i dopravní auta, která městem jen projíždějí," přiblížil uherskohradišťský radní přes dopravu Zdeněk Procházka.
Potíž je ale v tom, že silničáři aktuálně vykupují pro novou cestu pozemky v okolí Otrokovic, které jsou vzdálené zhruba 20 kilometrů. Než se dostanou do Uherského Hradiště, bude to trvat ještě mnoho let.
"A na území města bohužel obchvat postavit nejde, z jedné strany je řeka a z druhé kopec Rochus," dodal místostarosta Procházka.