Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec kočičích hlav? Kostky na hlavních cestách nahradí asfalt

  8:50aktualizováno  8:50
Ještě po válce z nich silničáři dělali silnice. V 70. letech ale dlážděné kostky neboli „kočičí hlavy“ začal nahrazovat asfalt a po revoluci je firmy výhodně prodávaly do Německa na historická centra. Od té doby kostkovice postupně mizí. I letos vymění silničáři ve Zlínském kraji další stovky metrů.
(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Martin Stolař, MAFRA

„Je to přežitek, který postupně vymizí. Možná tolik nevadí v uličkách, ale na frekventovaných cestách ano,“ popsal trend posledních let náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.

Dlážděné silnice, do kterých se zabodávaly podpatky, klouzalo to po nich i při dešti a při jízdě nebylo v autě slyšet jediné slovo, přitom svého času měla snad každá obec. Nahradily totiž do té doby prašné cesty a vytvořily první jednotný a trvalý povrch.

Jen na Uherskohradišťsku ještě před pěti lety bylo přes deset kilometrů dlažby. A to jen na hlavních, tedy krajských, silnicích. Další kočičí hlavy byly na obecních cestách. Teď je jich o tři kilometry méně a letos zmizí další.

Třeba v Nivnici se kostkovice táhne středem obce a měří přes půl kilometru. A zatímco ještě před patnácti lety převládal názor, že kostky jsou přirozeným a vítaným retardérem, který zpomaluje dopravu kolem obou škol, kostela i obecního parku, dnes je situace jiná. Většina místních lidí plánovanou výměnu za asfaltový povrch schvaluje.

„Dlažba je hlučná, namrzá, klouže to po ní, vlní se, špatně se opravuje a je nebezpečná,“ vyjmenoval starosta Nivnice Miroslav Vykydal.

Řada obcí si na kostkovici cení historického vzhledu

Není jediný. Kostky v letošním roce nahradí asfalt i ve Zlechově, Hluku nebo Napajedlích.

„Jsem zastáncem toho, že k obci kočičí hlavy patří, ale jen v nějaké uličce, protože na hlavním tahu je to nesnesitelné,“ vysvětlil dlouho plánovanou výměnu starosta Zlechova Ondřej Machala.

Právě kvůli historickému vzhledu si kostky pořád zachovávají třeba ve Strání, v Bystřici pod Hostýnem, Buchlovicích nebo na Velehradě.

V Kostelanech nad Moravou mají kostkovici dokonce na sedmdesáti procentech obecních cest. Na radnici jsou totiž přesvědčení, že kostky se snadněji opravují. A i kdyby se jich někdy chtěli zbavit, tratní rozhodně nebudou. Kostky jsou pořád zajímavým artiklem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační foto)
Ve Zlínském kraji ubývá vody, potoky vysychají. Déšť se nestačí vsáknout

Přestože místy vydatně zaprší, vody v řekách a potocích ve Zlínském kraji stále ubývá. Některé menší toky už jsou prakticky vyschlé a voda se tam drží jenom v...  celý článek

(ilustrační snímek)
Otrokovice žádaly větší shodu akcionářů u vodáren, Zlín je proti

Akcionáři Vodovodů a kanalizací Zlín (VaK) nejsou jednotní v názorech na řešení palčivých problémů. Ukazují to valné hromady podniku. Na té poslední narazily...  celý článek

Stavební práce na Stadionu mládeže ve Zlíně pokračují.
Rekonstrukce Stadionu mládeže ve Zlíně vrcholí, opravy se dočká tribuna

Zlínský Stadion mládeže, který slouží především atletům či ragbistům a ve městě vyrostl v roce 1958, prochází rekonstrukcí. Město do něho investuje peníze už...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.