Moderní vlaky se mezi Otrokovicemi a Vizovicemi ještě dlouho prohánět nebudou. Ilustrační foto

Moderní vlaky se mezi Otrokovicemi a Vizovicemi ještě dlouho prohánět nebudou. Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Konec nadějí, modernizace trati a nádraží ve Zlíně začne nejdřív za 14 let

  • 29
Železniční trať z Otrokovic do Vizovic vedoucí přes Zlín se letos měla dočkat renovace. Plánované opravy za astronomické 4 miliard korun, se však nakonec odsouvají. A co víc: Na řadu se dostanou nejdříve v roce 2025.

Po fázi očekávání následovala fáze zklamání. Parafráze výroku českých cimrmanologů se naprosto přesně hodí k situaci kolem plánované modernizace železniční trati Otrokovice-Zlín-Vizovice.

Až do letošního ledna nebylo totiž jasné, kdy projekt za 4 miliardy korun, díky němuž by do Zlína jezdilo více vlaků a město by získalo moderní nádraží, začne.

Loni se kvůli razantním škrtům ministra dopravy Víta Bárty ocitl na slepé koleji, pak ale šance na jeho uskutečnění vzrostly. Teď to s ním opět vypadá špatně. Přestože byl letošní termín zřejmě už tabu, realita předčila nejhorší očekávání místních.

Komfortní cestování je v nedohlednu

Ministerstvo dopravy totiž nakonec zařadilo elektrifikaci zlínské železnice na seznam akcí, na něž nebude mít peníze až do roku 2025.

"Uznáváme, že je to potřebná akce, ale museli jsme dát přednost jiným," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský. "Musíme počítat pouze s těmi projekty, na které skutečně budeme mít peníze."

Odkázal přitom na superstrategii ministra Bárty, kterou před pár dny představil. Kvůli ní se Zlínu vzdálila vidina luxusnější vlakové dopravy. Elektrifikace počítala s tím, že by jezdilo víc vlaků mezi Vizovicemi a Otrokovicemi. Navíc by byly komfortnější - s klimatizací a bezbariérovým nástupem. Přibyly by i přímé vlakové spoje do Kroměříže a Olomouce.

Spousta peněz už padla na projekt

O tom si teď mohou obyvatelé Zlína nechat jenom zdát. Stejně tak o výstavbě nového, moderního nádraží místo současného, pro krajské město naprosto nedůstojného.

"Hluboce s tím nesouhlasím. Vynaložilo se na přípravu projektu už hodně peněz, mělo by se v něm pokračovat," zlobí se náměstek zlínského hejtmana Libor Lukáš. "Dobrá infrastruktura je nutným předpokladem konkurenceschopnosti státu i našeho kraje," dodal.

"Pro Zlín je to dost smutná zpráva," přidal se zlínský radní Pavel Jungmann. Oba ale věří, že se ještě podaří peníze najít, aby rekonstrukce začala mnohem dříve než v roce 2025. Nejen jim dává Ptačinský určitou naději.

"Ministerstvo dopravy má třetinový rozpočet oproti minulým letům. Ale pokud se objeví další peníze, třeba i z jiných zdrojů, budeme za ně chtít dělat akce, které jsou zatím stranou," naznačil Ptačinský. "Šance tedy jsou," doplnil.

Dvě třetiny nákladů by pokryly peníze z Bruselu

Investorem elektrifikace je Správa železničních dopravních cest, která počítá s tím, že až dvě třetiny z nákladů dostane od Evropské unie. Musí však nejprve počkat na to, až bude štědrý i stát.

Pro Zlín je elektrifikace o to důležitější, že silnice do Otrokovic je přetížená a stále se ji nepodařilo rozšířit v celém úseku. Železnice jí mohla hodně odlehčit a zároveň zrychlit dopravu mezi oběma městy. "Nebylo by správné veškeré přípravy na elektrifikaci tratě zastavit," podotkl zlínský zastupitel Miroslav Šenkýř.

Náměstek hejtmana Lukáš kritizuje i celou Bártovu superstrategii, protože podle něho jde proti plánům Zlínského kraje i republiky. Doufá proto, že se ještě změní. Ministr dopravy ale na své strategii prozatím nic měnit nechce.