VIDEO: Desítky tisíc karaf pro americké aerolinky vznikají na Slovácku

  • 10
Čtyřicet tisíc nápojových karaf foukají v těchto dnech skláři v Květné na Uherskobrodsku pro letadla americké společnosti Delta Air Lines. Obří dopravce je využije v prvních a byznys třídách na linkách po celém světě. Majitel skláren totiž získal prestižní zakázku za desítky milionů korun.

Na první pohled to vypadá velmi jednoduše. Stačí natáhnout z pece na speciální tyč kousek žhavé skloviny, vyrovnat ho, spustit do formy a foukat tak, aby vznikla originální karafa. S lehkostí to ale zvládne jen zkušený sklář.

Pracovníci, kteří už roky zlepšují svou zručnost v nejstarších českých sklárnách v Květné, teď vyrábějí sklo pro americké aerolinky.

„Je to pro nás obrovská zakázka. Pro menší letecké a dopravní firmy už jsme sklo také dělali, ale tohle je opravdu velký kontrakt,“ poukázal šéf skláren v Květné Marek Mikláš.

Karafy, které v těchto dnech skláři foukají, poputují do prvních a byznys tříd v letadlech americké společnosti Delta Air Lines.

Setkají se s nimi cestující na celém světě, ale i v Česku. Tato letecká společnost funguje už 75 let, základny má v desítkách zemí a každý den přepraví na deset tisíc lidí.

Velkou zakázku za více než 40 milionů korun získal majitel skláren v Květné, společnost Crystalite Bohemia, přes australskou firmu. Té má vyměnit vybavení pro gastronomii v celé letecké flotile Delta Air Lines.

Sklář zvládne za směnu 200 větších nebo 400 menších karaf

Od českých sklářů chce přes 4 miliony sklenic, 25 tisíc malých a 15 tisíc velkých karaf. Zatímco sklenice v šesti velikostech vyrábějí automatické linky ve Světlé nad Sázavou, karafy musejí být zpracované ručně.

„Není to zase tak náročné, děláváme i složitější věci,“ přiznal s úsměvem Miloslav Záleský, který v Květné pracuje už sedmadvacet let.

Jednu karafu má hotovou za pár minut. Za osmihodinovou směnu jich vyfoukne asi dvě stovky.

Kolega Radek Janiga jich zvládne až 400, protože vyrábí menší velikosti.

I on ale musí mít ruku pevnou a dech dost silný, aby výsledkem byla rovná čirá sklenice bez bublinek a nerovností. Tomu pomáhá i forma z bukového dřeva.

„Formy si děláme sami podle návrhu designérů jednotlivých zakázek. Na výměnu jich máme několik, protože při neustálém styku se sklovinou se dřevo vypaluje a ztrácí požadovaný tvar,“ vysvětlil Mikláš.

Usilují o kontrakty u dalších dvou aerolinek

Zatím místní skláři odeslali letecké společnosti 30 tisíc kusů karaf. Zbytek musejí stihnout do konce tohoto roku.

Společnost by ráda v obchodování s Delta Air Lines pokračovala a kontrakt prodloužila. Pokud to vyjde, znamenalo by to v příštím roce výrobu dalších dvou milionů kusů skla.

Skláři ve Světlé od začátku roku používají k výrobě sklovinu obohacenou o titan, díky které jsou sklenice odolnější a vydrží více umytí v myčce.

To přitahuje hlavně firmy, které se zaměřují na gastronomii, a to včetně aerolinek. Proto už sklo ze Světlé vlastní společnosti Virgin Atlantic a Eva Air, dohromady za 100 tisíc eur.

„Teď jsme navíc ve výběrových řízeních u dalších dvou leteckých společností,“ dodal obchodní ředitel Crystalite Aleš Trpák.