První kolo doplňovacích senátních voleb se na Zlínsku uskteční 10. a 11. ledna, druhé pak o týden později. Ilustrační snímek. | foto: Dan Materna, MAFRA

Blesková volební kampaň na Zlínsku vrcholí, zájemci o Senát loví hlasy

  • 9
Hodně pestrá je kampaň před doplňujícími senátními volbami na Zlínsku, které se konají už příští víkend. Zuzana Lapčíková hraje na koncertech, Libor Lukáš natočil spot, Milena Kovaříková peče perníčky, mezi lidmi je i Tomio Okamura, byť přímo nekandiduje.

Když Tomio Okamura loni dělal kampaň před senátními volbami, objížděl města a obce na Zlínsku a nakonec i díky tomu vyhrál. Po roce, když se mezitím stal poslancem a v doplňujících senátních volbách je potřeba najít jeho nástupce, jako by se vrátil čas.

Okamura je zpátky, ovšem už ne jako kandidát. V roli šéfa hnutí Úsvit přímé demokracie podporuje Pavla Talaše, který je otcem jeho přítelkyně (více o jeho nominaci čtěte zde). V posledních dnech navštívili akce v Otrokovicích, Uherském Brodě, Drslavicích či Šarovech.

Kdo chce do Senátu na Zlínsku

Milena Kovaříková (ČSSD)

Libor Lukáš (ODS)

Zuzana Lapčíková (STAN/TOP 09)

Patrik Kunčar (KDU-ČSL)

Pavel Talaš (Úsvit přímé demokracie)

Jana Juřenčáková (Nezávislí)

Luděk Maděra (Piráti)

Radomír Rafaja (KSČM)

Jiří Remeš (Svobodní)

Pozn.: První kolo voleb se koná 10. a 11. ledna, druhé pak o týden později.

"Kampaň kopíruje tu, kterou dělal Tomio Okamura. Chce říci, že přivádí svého člověka, který bude pokračovat v započaté práci," naznačil tajemník Úsvitu Jan Zilvar.

Okamura se objevuje i na billboardech a je to pochopitelné, na rozdíl od Talaše je mediálně známý.

Kunčar jde ve stopách Čunka

Nový poslanec navíc není jediný, kdo se snaží popularitu využít ve prospěch svého kandidáta.

Na billboardech lidovce Patrika Kunčara, který je starostou Uherského Brodu, se objevuje tvář senátora Jiřího Čunka. A nejen to, Kunčar si vypůjčil i jeho heslo: Jsem zvyklý dělat pořádek.

"Pokud uspěji, tak máme společně v plánu prosadit regulaci počtu ubytoven. Vadí nám, že někteří majitelé v nich ubytovávají mnohem víc lidí a berou na ně peníze," přiblížil Kunčar.

Tento problém zažívají třeba v Bystřici pod Hostýnem, kde se z hotelu v centru města stala ubytovna pro sociálně slabé, převážně Romy.

Kunčar ale odmítá, že by šlo o odkaz na Čunkovu úspěšnou senátní kampaň, kterou v roce 2006 postavil na tom, že vystěhoval problematickou komunitu Romů z centra Vsetína na periferii.

"V případě pana Okamury je to rodinná fotografie, já ale podporuji kolegu ze strany. Na tom nevidím nic divného," reagoval Čunek.

Hudebnice Lapčíková rozdává cédéčka

Také Kunčar navštěvuje nejrůznější akce v regionu, aby byl vidět.

V tomto ohledu má ale výhodu hudebnice Zuzana Lapčíková kandidující za STAN a TOP 09. V rámci kampaně uspořádala hned čtyři benefiční koncerty. Lidé na nich neplatili penězi, nýbrž přinesenými hračkami, jež pak putovaly k dětem v domovech.

"Teď budeme zajíždět do měst a obcí na besedy s lidmi. Podařilo se mi vyjednat neprodejnou edici mého CD, které budu rozdávat jako dárek," podotkla Lapčíková.

Lukáš jako patriot? Politik si to vymyslel sám

Originálně ke kampani přistoupil Libor Lukáš z ODS. Exhejtman šéfující nadále své straně v kraji nechal stranou billboardy a vsadil na sociální sítě a kontaktní kampaň.

Jako její bonus je možné chápat skoro dvouminutový spot, v němž se představuje více jako regionální patriot než politik. V klipu vchází do svého rodného domu v Rudicích, seká dříví a koštuje slivovici.

"Vymyslel jsem si to sám," přiznal Lukáš. "Kdo v tom chce vidět Hollywood, tak ho tam má, a kdo chce najít hloubku a slova o tom, co je domov a patriotství, je to tam také. Je to pravdivý obraz mé osoby," doplnil Lukáš.

I další části jeho kampaně výrazně upřednostňují region před politikou samotnou. Do toho zapadají Lukášovy návštěvy spolků hasičů, myslivců, fotbalistů nebo folklorních souborů.

Kovaříková pekla perníčky, Juřenčáková se vzdala billboardů

Na "lidskou" notu sází také Milena Kovaříková z ČSSD, která na svých akcích kromě letáků rozdávala perníčky - srdíčka, jež sama pekla. Na billboardy si vybrala heslo "Se srdcem na dlani", má odkazovat k Vánocům.

"V létě by to nebylo vhodné, ale o Vánocích by lidé měli mít otevřené srdce," vysvětlila Kovaříková. "Jde také o to, že jsem srdcař, který bojuje za náš region."

O návrat do Senátu usiluje tentokrát za Nezávislé Jana Juřenčáková, jejíž kampaň ale není tak výrazná. Už proto, že peníze určené na billboardy věnovala sociálním zařízením v regionu.

Juřenčáková se orientuje hlavně na Facebook a rozdávání letáků. Na kontaktní kampaň nespoléhá, protože je na ni příliš málo času.

"Sázím na to, že už jsem známá a něco jsem odpracovala. Snad se to zúročí," věří Juřenčáková.

Komunisté příliš neexperimentují. Jejich kampaň, která má zviditelnit Radomíra Rafaju, je spíše tradiční. Drobnou raritou je, že objíždějí volební obvod i s menším alegorickým vozem, ozvučeným a olepeným plakáty.

Babišovo hnutí ANO, jež uspělo v parlamentních volbách, naopak svého kandidáta na Zlínsku překvapivě nenasadilo. Místo toho podpoří Talaše, který hájí barvy Okamurova Úsvitu.

Kampaně jednotlivých kandidátů většinou stojí do půl milionu korun. Vrcholit budou tento víkend.

Například lidovec Kunčar pořádá v sobotu v Újezdci zabijačku. Lukáš z ODS má v ten samý den akci v pivovaru v Uherském Brodě, který vaří pivo Patriot. Komunisté zase přivezou svůj volební autobus do Otrokovic.

Předvolební klip Libora Lukáše: