Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je ztrátová, ale rušit se nebude. Trať do Zborovic čeká na „objevení“

  8:44aktualizováno  8:44
Několik obcí na Kroměřížsku, které protíná trať mezi Kroměříží a Zborovicemi, si může být jistých, že ještě pár let budou moci železnici využívat. Ačkoliv je trasa ztrátová a kraj na ni musí doplácet, aby ji udržel v provozu, nikdo ji v nejbližších letech rušit nechce. Naopak existují plány, jak ji zatraktivnit.

Trať Kroměříž-Zborovice oslavila 130 let jízdou historickým vlakem. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Trati, která vznikla před 130 lety, hrozí zánik už několik let. Využívá ji málo lidí. "V rámci Zlínského kraje je to pravda. Ale v celé zemi jsou stále v provozu i tratě, které jsou ještě slabší. A přežívají," řekl Martin Šůstal ze společnosti Kroměřížská dráha, který věří, že železnice do Zborovic má budoucnost.

Až turisté objeví Chřiby, bude na trati jezdit víc lidí

"Vede krásnou krajinou, která je vstupní branou do Chřibských vrchů. Ty teprve čekají, až je turisté objeví. Věřím, že i 140. narozeniny oslavíme a že tudy vlaky ještě jezdit budou," dodal Šůstal.

Oslavy výročí "na kolejích" jsou pravděpodobné, protože udržet dopravu na trati chce i Zlínský kraj. Na její provoz v letošním roce naštěstí našel peníze. "Musíme ale vyřešit, co bude dál," řekl krajský radní pro dopravu Jaroslav Drozd.

O osudu lokálky mezi Kroměříží a Zborovicemi mohou rozhodnout cestující: pokud budou lidé trať využívat, budou na ní vlaky jezdit. "Chceme obyvatele kraje motivovat k tomu, aby z osobních aut přesedli do vlaků a autobusů. Pracujeme na tom, abychom jejich komfort zvýšili. Spoje na sebe musejí navazovat a musí jich být dost, aby dali lidé přednost veřejné dopravě," vysvětlil Drozd. To se má změnit do dvou let.

Koleje mohou posloužit v příměstské dopravě

Šůstal vidí budoucnost dráhy Kroměříž-Zborovice také v příměstské dopravě. Kroměříž se totiž neustále rozrůstá. A právě podél dráhy se počítá s další výstavbou rodinných domů. "Na trati je nová zastávka Oskol a klidně mohou přibýt další, třeba u Vážan. Rozhodně jí dávám šanci, lidé budou potřebovat dojíždět do práce a do škol," věří Šůstal.

Trať do Zborovic postavili v roce 1881 jako součást sítě, která spojovala cukrovary v okolí. O rok dříve vznikla trať z Hulína do Kroměříže. Ta do Zborovic je druhou nejstarší železnicí na Kroměřížsku. Několikrát se uvažovalo i o jejím rozšíření, nakonec ale zůstalo u jednokolejné tratě, po které jezdí lokálka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek).
Otrokovice trápí zápach. Starosta viní bývalou kafilerii a sepsal petici

Část Otrokovic obtěžuje zápach. Starosta se svými lidmi proto coby občané iniciovali vznik protestní petice. Podle nich jde zápach z bývalé kafilerie. Ta to...  celý článek

Architektka Jitka Ressová baťovský infopoint provozuje.
VIDEO: Krátký animovaný film ukazuje život v baťovském Zlíně

Animátorka z Filmového uzlu Zlín Zuzana Bahulová vytvořila s týmem spolupracovníků krátký animovaný film o baťovské době a způsobu bydlení i života ve Zlíně,...  celý článek

Lokalitu Mezicestí archeologové zkoumali od roku 1999.
Zlínské Mezicestí překryly obchody, bohaté naleziště archeologové opustili

Našli tu zbraně, nástroje, ozdoby, keramiku i tajemné kosterní pozůstatky. Objevili stopy po obydlích či zemědělských stavbách. Získali tady řadu artefaktů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.