Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Školní revoluce budí obavy. Spojí děti z běžných a praktických škol

  • 481
Letos poprvé přijdou k zápisu do základních škol děti, které by dříve mohly nastoupit do praktických škol. Do běžné základky tak zamíří děti s některými formami autismu a poruchami učení. Obávají se toho ředitelé i rodiče.

Čtyři žáci praktických škol měli podle předpokladů ministerstva školství přejít ve Zlínském kraji do běžných základních škol. Ve skutečnosti o to nepožádala ani jediná rodina.

Přesto děti s nižším intelektem, na hranici lehkého mentálního postižení, s některými formami autismu, poruchami učení nebo jinými potížemi do běžných škol míří, přivedou je tam letošní zápisy a podle nových pravidel už by tam měly i zůstat.

Kolik jich bude, se teprve ukáže, odhady nejsou. „V tuhle chvíli opravdu nemáme představu,“ potvrdil vedoucí odboru školství zlínského magistrátu Milan Smola.

Ministerstvo je chce v základních školách pokud možno všechny, ačkoliv se toho bojí jak rodiče, tak i učitelé.

Problém se týká nových prvňáčků i dětí, které jsou na prvním stupni základních škol. Princip je jednoduchý - pokud má dítě problémy, absolvuje vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Když ta zjistí mentální postižení, odešle dítě do Speciálně pedagogického centra, které se mu věnuje dál. Pro tyto děti tady i nyní zůstávají praktické školy.

Přesněji bývalé praktické školy, protože se už před několika měsíci musely přejmenovat na základní a přišly o upravený vzdělávací plán. Dnes učí podle stejných pravidel jako všechny základní školy a jejich žáci mají individuální plány ušité přímo na míru. Přesto ale nemohou přijímat běžné žáky.

Problémem může být sehnat k žákovi asistentku

Má-li dítě jinou diagnózu, mělo by zvládnout klasickou základní školu. Jestliže k tomu potřebuje asistentku nebo speciální pomůcky, stát mu je zaplatí.

„Financování zatím funguje. Máme žáky, kteří využívají podpůrná opatření už delší dobu, a to, co jsme potřebovali, jsme skutečně dostali. S dětmi se sníženým intelektem ale zatím zkušenosti nemáme. Předpokládám, že to bude velmi náročné,“ řekla ředitelka základní školy v Malenovicích Zdeňka Jančíková.

Na tom se shodují kantoři i ředitelé napříč Zlínským krajem. Problém může být třeba se sháněním asistentek. Školy na ně sice dostanou peníze, jenomže přebytek schopných lidí není.

Děti, jež mají diagnózu stanovenou už dříve, musí absolvovat kontrolní vyšetření. Ta teď mají ukázat, jestli byly na praktických školách správně. Ve Zlínském kraji by se mnoho měnit nemělo.

„Ve Zlínském kraji nebylo zjištěno porušení právních předpisů při zařazování žáků v žádné základní škole,“ uvedl náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys. Inspekce dělala opakované kontroly od školního roku 2014.

„Kritéria zařazení žáků byla vždy jasná. Praktické školy jsou pro žáky, u kterých není pochyb, že by učivo běžné školy nezvládali,“ vysvětlil ředitel pedagogicko-psychologické poradny Miroslav Orel.

V praxi se ale setkává i s rodiči, kteří praktickou školu vidí jako jednodušší cestu. „Třeba i v případě, že dítě má průměrný intelekt, a kdyby se mu věnovali, školu by zvládlo. My ale vždy respektujeme maximální zájem dítěte,“ doplnil.

Pro některé rodiče bylo impulsem až vyčerpání

Náročnější může být rozhodování u dětí, jež mají takzvaně hraniční intelekt. U nich se musí vzít v potaz třeba právě i rodinné zázemí.

Zřejmě nejvíc změna dopadne na děti se souběhem různých potíží, které i dřív rodiče nejprve zapisovali na běžnou školu, a teprve když se ukázalo, že ji ani s pomocí nezvládají, přecházely do školy praktické.

Obvykle je tam rodiče zapsali v okamžiku, kdy byli vyčerpaní jak oni, tak i dítě.

„Syn bývá hodně unavený, je bez nálady a do školy chodí s obrovskou nechutí. Nestíhá tempo ostatních, a i když má individuální plán, je pořád poslední. Už teď se mu děti posmívají, stává se z něj samotář a já mám strach ze šikany,“ popsala jedna z maminek.

Chlapec je ve druhé třídě a ona by ho už raději viděla v praktické škole, kde má naději zažít úspěch. Čekají na přešetření v poradně.

Pokud nemá dítě mentální postižení, školu má zvládnout

Jenomže právě takové děti teď bude škola víc podporovat a snažit se je udržet.

K dispozici jim může dát speciální pomůcky, doučování, asistenta, a pokud se jich sejde víc, může vzniknout i skupina – jakási praktická třída uvnitř běžné školy. Jestli k jejich dobru, se odborníci neshodují. Priority vlády jsou ale jednoznačné. Pokud dítě nemá mentální postižení, patří do běžné školy.

„S podporou školy a rodiny ji zvládne i dítě s hraničním intelektem a díky tomu pak bude mít možnost většího výběru oborů na středních školách,“ podotkl Orel.

Zápisy do škol se ve Zlínském kraji konají v tomto týdnu, ve Zlíně k nim děti zamíří v pátek. Město letos znovu nabídlo elektronický zápis a upravilo spádové oblasti jednotlivých škol.

Už loni se totiž některé školy naplnily na maximum a o přijímání žáků s bydlištěm mimo spádovou oblast rozhodoval los. Letošní zápisy ukážou i to, zda je nutné pro příští roky rozšířit kapacitu škol.