Dvacetiletou slivovici v likérce Rudolf Jelínek stočili ke 120. výročí založení...

Dvacetiletou slivovici v likérce Rudolf Jelínek stočili ke 120. výročí založení firmy. | foto: Rudolf Jelínek

Slivovici z Vizovic pijí už i Nigerijci, likérce roste export do světa

  • 3
I přes následky nedávné prohibice, kterou stát krátkodobě vyhlásil po metanolové aféře, zřejmě zažívá vizovická likérka Rudolf Jelínek nejlepší období ve své historii. Mimořádně se jí daří celosvětový export. Na připomínku 120. výročí od založení firmy ve Vizovicích stočili dvacetiletou slivovici.

Ve válečných ani krizových letech prohibice likérku Rudolf Jelínek nepotkala. Stalo se to až předloni v souvislosti s metanolovou aférou, při níž se smrtelně otrávilo přes padesát lidí.

Zákazem prodeje alkoholu chtěl stát zabránit dalším obětem. Výrobci destilátů však utrpěli finanční ztráty, z nichž se dodnes vzpamatovávají (o dopadech prohibice na vizovickou likérku čtěte zde).

Navzdory tomu vizovická likérka Rudolf Jelínek zažívá zřejmě nejlepší časy ve své 120 let dlouhé historii. A to nejen pokud jde o tržby a zisky, které se pomalu vracejí na úroveň před prohibicí.

„Neexistují už obchodní bariéry, můžeme se rozvíjet více směry. Investujeme do areálu ve Vizovicích, turistického ruchu i pohostinství. Rozvíjíme sesterské společnosti,“ přiblížil ředitel likérky Pavel Dvořáček.

Úspěch v Nigérii, složitosti na Slovensku

Výrobky Rudolf Jelínek jsou k dostání v zemích pěti kontinentů. Od Spojených států, přes Austrálii, až po Rusko či Gruzii. Firmě se daří prodávat dokonce i v Nigérii.

Výroční slivovice zrála dvacet let

Pro významné výročí je třeba mimořádná slivovice. A dvakrát to platí ve vizovické likérce Rudolf Jelínek, která si v těchto dnech připomíná 120. výročí svého založení. Aby měly oslavy patřičnou atmosféru, stočili tady slivovici, která zrála dvacet let v dubových sudech.

Byla to velká premiéra. Vyhlášená likérka ještě nikdy nevyrobila tak starý destilát. Jmenuje Family Reserve (v překladu Rodinná zásoba) a bude stočen v omezeném množství do tisíce lahví o obsahu 0,7 litru.

„Doposud jsme neměli slivovici, které bychom před stáčením věnovali takovou péči,“ přiznal obchodní a marketingový ředitel společnosti Miroslav Motyčka.

Nápoj má zlatou barvu a vznikl kombinací několika odrůd. „Smíchali jsme slivovicové destiláty, aby chuť byla vyvážená. Postupně vyzrála na 44,5 procenta alkoholu. Slivovice již není ředěná, dala se do sudu v nějaké síle a postupně dozrála,“ doplnil Motyčka s tím, že sudy byly uložené v prostředí, kde se střídaly teploty a dohlíželi na ně odborníci.

Výroční slivovice je výjimečná nejen vznikem, ale i chutí. „Má blíž ke koňaku, je ještě dřevitější než standardní zlaté slivovice. Je také hodně jemná, takový švestkový koňak, ale pořád je to slivovice,“ zdůraznil Motyčka.

Vizovická likérka stočila 500 lahví jedné série, stejné množství bude obsahovat druhá. Ta bude mít trochu odlišnou chuť, protože vznikala kombinací jiných odrůd.

„Je stejná v tom, jak je zralá, ale bude svěžejší,“ upozornil Motyčka.

Stočením slivovice Family Reserve příprava mimořádných destilátů u Rudolfa Jelínka nekončí. Likérka chce v tradici speciálních sérií pokračovat. Už delší dobu nabízí jednoodrůdovou čirou slivovici z vybrané odrůdy a prémiovou slivovici zlaté barvy, která vzniká kombinací několika odrůd. Stáčí se po dvou letech od sběru ovoce v sadech.

„Jde tam na odbyt naše Zlatá slivovice. Nigerijská střední třída má slušné příjmy a ohlíží se po evropských trendech,“ popsal Dvořáček.

„Díky tomu, že se nám daří vyvážet, vyrábíme dokonce více slivovice než před prohibicí,“ dodal.

Spojené státy jsou pro Jelínka až symbolicky nejstabilnějším zahraničním trhem se značným odbytem.

Naopak má potíže prosadit se po prohibici na Slovensku. Tamní trh totiž pohotově obsadili místní výrobci destilátů a vklínit se mezi ně není snadné.

Zisky rostou zpět jen pomalu

Tím, že likérka vyrábí stále více slivovice, jí rostou tržby i zisky.

V tržbách by se letos mohl podnik dostat nad úroveň před prohibicí. V prvním pololetí dosáhly 200 milionů korun, což je o sedm procent více proti stejnému období vloni.

Zisky ale tak rychle nestoupají. Loni se vyšplhaly na asi 10 milionů, letos budou zřejmě vyšší. Před rokem 2012 však v dobrých letech atakovaly hranici 40 milionů.

„Zisky nerostou tolik, protože musíme více investovat do marketingu a nezdražujeme, i když se zvedají stále náklady,“ upřesnil Dvořáček.

Navíc se likérky musely vybavit kamerami, aby mohli celníci sledovat a mít archivovaný průběh výroby alkoholu. To byly další výdaje kolem milionu korun. Jelínek teď má pětadvacet kamer.