Trolejbus 14Tr na lince číslo 10 na zlínské zastávce Podvesná XVII. | foto: Miroslav Gargulák

Trolejbusovým „čtrnáctkám“ odzvonilo, ve Zlíně už jezdí jediná

  • 8
Po třiatřiceti letech končí ve Zlíně éra hranatých trolejbusů 14Tr. Nákup nových vozů znamená, že už v ulicích města jezdí poslední kus, který místní dopravní podnik brzy přesune do svých historických sbírek.

Poprvé se Zlínem projel v roce 1981 a postupně vytlačil své zaoblené předchůdce. Od začátku října jezdí ale hranatý trolejbus 14Tr po městě poslední svého druhu.

„Obnovujeme vozový park, tento typ trolejbusu měníme za nízkopodlažní,“ uvedl ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice (DSZO) Josef Kocháň. „Končí tím jedna éra dopravy ve Zlíně,“ dodal.

Trolejbusy 14Tr nahradily výrobní řadu s číslem 9 a pro cestující znamenaly téměř revoluci.

„Odmítal jsem nastoupit do starého vozu a nutil mámu, ať počkáme na příští spoj. Chtěl jsem jezdit jen hranatým,“ vzpomínal jeden z cestujících, Igor Neumann.

V době, kdy se trolejbusy 14Tr objevily ve Zlíně, mu bylo sedm let.

„Byly mnohem tišší a dveře při otevírání vydávaly zvláštní zvuk,“ dodal se smíchem (o trolejbusové historii Zlína čtěte zde).

Jezdí už jen nepravidelně na třech kratších linkách

Řidičům ale zpočátku radost neudělaly. „Byl z nich horší výhled než z typů 9Tr a taky měly slabší topení v kabině řidiče, takže v zimě tam bývalo dost chladno,“ řekl bývalý řidič DSZO Zdeněk Hrnčíř.

Tou dobou už měl šestiletou praxi a jeho první jízda s novým trolejbusem vedla na Vršavu.

„Měl jsem odpolední službu a vůz byl plný cestujících. Musel jsem jet pomalu, kvůli výhledu. Ale je to síla zvyku,“ dodal řidič.

To, jak z vozového parku mizí starší typy, považuje za plynulý proces. Přesto jej mrzí, že některé nezůstaly. Třeba první kloubový trolejbus Škoda-Sanos.

„Ale tenkrát se na historii moc nehrálo. Čtrnáctka si uchování v podobě historického vozu určitě také zaslouží,“ ujistil Hrnčíř.

Právě to totiž poslední trolejbus 14Tr čeká. Zatím ještě jezdí na kratších linkách, později ale zůstane jako vzpomínka. Cestující jej mohou potkat v nepravidelných časech na linkách 4, 9 nebo 10.

Jejich kloubové varianty s označení 15Tr ještě v provozu zůstávají, i jejich čas se ale krátí.

„Postupně vyměníme všechny vozy za nízkopodlažní. První jsme pořídili před deseti lety a dnes už je středopodlažní krátký vůz jen jediný,“ popsal Kocháň.

V příštím roce by k výměně mělo zbývat pět kloubových trolejbusů.