Vozy jely i Bartošovou ulicí.

Vozy jely i Bartošovou ulicí. | foto: Státní okresní archiv Zlín

Rychlé vozy jezdily zlínskými ulicemi už ve třicátých letech

  • 4
Deset let patří páteční městský okruh k největším atrakcím Barum Rally. Málokdo ovšem ví, že závodní auta se ulicemi Zlína proháněla už za první republiky.

Start mezi Tržnicí a Kongresovým centrem, pak kolem kostela a dále přes Kvítkovou ulici, Lešetín a Podvesnou až k nemocnici Tomáše Bati, následně přes Zálešnou a Kúty, potom kolem sokolovny, přes Dlouhou ulici na Zarámí a přes Bartošovu a Soudní ulici zpět k místu startu.

To by byla městská rychlostní zkouška, co říkáte? V dnešní době to (asi) není možné, protože by zavřela téměř celé město. Ale v roce 1933 to šlo. Právě takovou trasu měl městský okruh, který měřil 6,82 km a jel se pod názvem I. Okruh Zlínem.

„Mít takovou erzetu, to by byla pecka,“ poznamenal Tomáš Kostka, který na letošní Barumce obhajuje třetí místo.

Prvorepublikoví pořadatelé se inspirovali slavným závodem v Monaku, který rovněž vedl ulicemi města. Co je vůbec vedlo k tomu, že se rozhodli uspořádat takový závod?

Za prvé šlo samozřejmě o propagaci značky Baťa. Firma vyráběla pneumatiky a začala podporovat závody. Její zaměstnankyní byla i slavná závodnice Eliška Junková.

Druhým impulsem mohl být velký zájem o účast v jízdě spolehlivosti Valašskem, která vedla přes Zlín. A za třetí to byl rozvoj automobilismu v regionu. Ve Zlíně připadalo ve stejném roce 40,2 osoby na jedno auto, zatímco v Praze to bylo 46 lidí.

„Náš zlínský závod bude jedním z prvních podniků v ČSR, kdy bude závoděno ulicemi města, podle vzoru monackého,“ píše dobový tisk.

Po úspěšné premiéře Okruhy Zlínem skončily

Měsíc před závodem začala velká informační kampaň, noviny přinášely snímky nejzajímavějších míst. Přihlásilo se 85 účastníků v automobilech i na motocyklech, dorazila kompletní československá špička.

„Protože šlo o národní závod, pořadatelé museli odmítnout několik zahraničních zájemců,“ upozornil ředitel Státního okresní archivu ve Zlíně David Valůšek, který se historii automobilových závodů ve městě věnuje.

Trénink se uskutečnil den před závodem. Stejně jako dnes se trénovalo v nezvyklých časech. V sobotu od tří do pěti ráno. I tento termín přilákal spoustu diváků.

„Důvody byly dva. Už brzy ráno byl ve městě velký provoz, navíc se konal trh, na který se sjížděli prodejci z okolí,“ vysvětlil Valůšek.

Organizátoři pochopitelně nezapomínali na bezpečnost. Staralo se o ni třicet policistů, padesát četníků a dvě stovky hasičů.

Deštivý závod ovládl v hlavní kategorii Zdeněk Pohl na osmiválcovém Bugatti, ovšem rychlejší byl motocyklista Brand na Jawě.

Úspěšnou premiérou překvapivě historie Okruhů Zlínem skončila. O rok později se jel první ročník Zlínské osmy, která už nebyla klasickým městským okruhem, ale vytvářela pomyslnou osmu s křížením ve městě.

Na tuto tradici navazují organizátoři Grand Prix Bugatti, která i letos Barumku ozdobila. Historické vozy vyrazily na trať městského okruhu v pátek navečer jako předvoj hlavního závodu.